Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

10 oktober 2016

Undersökningsmetodik för patientens första besök på kliniken

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Idag ska jag ta er tillbaka till 1979 då jag började ta hand om nya patienter på ett nytt sätt. Ett sätt som jag själv tyckte var strukturerat och väl genomtänkt men som kom att bli diskuterat bland tandvårdsfolk. Nu har metodiken att noggrant kartlägga patientens hälsa börjat få ny aktualitet.

Min utgångspunkt var att det bara finns ett första, första besök! Det är vid detta första besök som tandläkaren har möjlighet att göra ett första intryck på patienten och presentera mottagningens värderingar, inte enbart i ord utan också i handling.

Denna unika möjlighet får inte slarvas bort. Det är vid första mötet med patienten som vi kan börja bygga upp förtroende för mottagningen och dess värderingar och förändra patientens ”normala” förväntning på att få reda på ”Hur många hål har jag?” till ”Hur frisk är jag?”.

Att göra något som patienten inte förväntar sig utifrån en undersökningsmodell vars noggrannhet patienten aldrig tidigare varit med om, skapar uppmärksamhet och intresse för det som händer på ett nytt och förtroendeingivande sätt. Dessutom får patienten en upplevelse av att det finns gott om tid. Glöm inte att vi i stor utsträckning, liksom läkaren, ”säljer trygghet” eller åtminstone borde göra det… Kommunicerar vi dessutom ett väl genomtänkt budskap, avdramatiserar vi besöket i behandlingsrummet, något som kan minska den tandvårdsrädsla som patienten kan bära med sig.

Om patienten minst tre gånger under besöket säger ”varför har ingen berättat det här förut?” är det ditt kvitto på att du ”hamnat rätt” och att du har fått en ny patient som kommer att vara dig och mottagningen trogen.

Jag vet att det på den tiden blev mycket diskussion bland tandvårdsfolk om mitt sätt att utföra undersökningen av en ny patient. Det var därför jag skrev till Socialstyrelsen om min modell för omhändertagande och bad om deras synpunkter. Så här löd svaret från Hans Sundberg på Socialstyrelsen.

 

 Brev från Medicinalrådet Hans Sundberg, Socialstyrelsen, 1995-03-01

Bäste Gordon!

Jag har med stort intresse läst Ditt utkast till undersökningsmetodik. Du är helt på rätt väg. Så här systematiskt borde det vara.

Två förslag. Diskutera gärna avsnitten om röntgenundersökningarna med någon vettig röntgenolog och detta även om Du råder den enskilda kollegan att kontakta sin röntgenolog. Samma råd skulle jag vilja ge vad avser inslaget om medicinska undersökningar. Diskutera gärna med någon specialist i allmänmedicin.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Hans Sundberg

 

 

Blir du nyfiken på vad det stod i mitt brev till Socialstyrelsen? Lugn, brevet med min undersökningsmetodik publiceras i sin helhet i min kommande krönika i november.

 

Er tillgivne

Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com

 

 

PS. Jag lovade en uppföljning på förra krönikan ”Varför vill inte min patient bli frisk trots min välgjorda terapiplan?” och den kommer senare, jag lovar. DS.

 

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev