Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

14 februari 2017

Oförskämda patienter förstör vården

Karin Sjögren

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Du vet vilka jag menar. Mungiporna pekar nedåt. Misstänksamma, avvaktande, kritiska – de är patienterna från helvetet.

Sista tiden har jag själv varit patient i sjukvården. Jag har suttit i många väntrum. Vissa av mina medpatienter beter sig så fruktansvärt illa. Ett äldre par på akuten skriker och gapar som ilskna måsar över en tappad korvsmörgås. ”Får vi en filt!! Hallå!! Kan man få kaffe!!” De låter som löpsedlarnas fetstil när de pratar om vård och kris och väntetider. Deras ögon lyser. Allt de läst i tidningen är sant.

På ögonkliniken sitter jag en eftermiddag. Jag är inne hos den ljuvliga ögonläkaren en stund, sen får jag vänta lite, så tar ögonsjuksköterskan hand om mig en stund, sen sitter jag igen. Ut och in. Professionella, vänliga, omtänksamma. De lånar ut sig själva helt till mig. I lagoma doser. Jag pustar ut mellan momenten. Ett stressat gäng förpestar väntrummet. De är fyra stycken. Tre följer en som har nåt fel i ett öga. Tre ser på klockorna. Tre suckar teatraliskt. Tre förstör stämningen för oss andra, och kanske också påverkar vården vi får?

En akutpatient sitter i min behandlingsstol på folktandvården. Hon är en kulturtant i färg-glada breda kläder och stora träsmycken. Ilsken, skeptisk, negativ. Hon faller ut i höga missnöjda rop. Klockan går. Det finns inget kvar att göra. Tillslut stannar jag upp. ”Du? Jag gör inte mer nu. Du slipper att betala idag. På ett villkor: att jag aldrig mer ser dig här på kliniken”. Hon tar sin storblommiga tygväska och far ut ur rummet. Tyst. Hon kom aldrig tillbaka. Jag skäms, jag borde inte ha sagt så. Jag borde varit lugn och klok. Jag glömmer det aldrig.

Jag tänker att patienten också är en del av vården.

Du som vårdgivare är inte ensam ansvarig för mötet.

Tillsammans skapar vi den goda vården.

Här finns studien som bevisar min tes:

Oförskämdheter kan leda till sämre vård

Rudeness and Medical Team Performance

Så, nu vet vi. Den oförskämda ska bort. Puh.

/Karin

Nationell kurs i motiverande samtal i Göteborg

Karin Sjögren är Odont dr, leg tdl, affärskommunikatör, MI-tränare, medlem av MINT, konsult i social arbetsmiljö
karinsjogren@telia.com
www.karinsjogren.se

Karin Sjögren

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev