Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

2 september 2015

Kvalitetssäkring betyder trygghet och förbättring

Mats Lindblom

Tandtekniker och VD på Westdent AB

Kvalitetssäkring är ett stort ämne som berör oss alla. Hur ska vi förhålla oss till det, och kanske framförallt, varför?

 

Läkemedelsverket har satt ribban ganska högt för labben. I grunden handlar det om patientsäkerhet, vilket är bra. En tandtekniker levererar en medicinteknisk produkt, vilken är hårt reglerad. Den patient som får något i sig (oavsett mun eller kropp) ska känna sig trygg med att det finns kontroll. Det är vår skyldighet att leva upp till det.

Att vara kvalitetssäkrad är en trygghet som ger oss och våra kunder just det. Trygghet! Jobbigt att genomföra, men väl värt arbetet.

 

Verkligheten

Rent praktiskt har vi vid två tillfällen varit med om att en leverantör kontaktat oss och meddelat att de har haft ett materialproblem. Då är det bra att direkt veta vilka patienter som kan vara berörda. Den dagen känner man sig nöjd, eftersom man har haft koll på läget.

Materialuppföljningen är inget frivilligt. Det ska vi kunna leverera. Nästa sak är hur vi själva kan få någon nytta av allt detta pappersarbete.

Låter mycket enkelt när man säger ”vi blir bättre”. Självklart, men hur? Hur ska vi kunna utnyttja dessa krav till vår fördel? Vårt labb är kvalitetscertifierat sedan ett antal år. Det första kravet som dök upp var att vi behövde kontrollera oss själva. Dessutom skriva rapporter på allt som blev fel. Det var en uppförsbacke innan ett viktigt budskap gick fram. Alla felrapporter som skrivs kommer utan undantag att resultera i någonting. Antingen att vi inte kan göra något åt saken eller så skapas en ny rutin. Oavsett vilket betyder det att vi hela tiden förbättrar oss. Det är vinsten med kvalitetssäkring.

 

Vardagsproblemet

”Det tar så mycket tid att fylla i alla rapporter”.
Självklart tar det ett par minuter, men tänk vad vi kan lära av det och spara tid i framtiden genom att hitta genvägar och inte göra samma miss två gånger. Att ta en timme i månaden för att gå igenom allt som inte fungerat som man tänkt sig kan ge massor med idéer och tankar till förbättringar.

Som min far sa; “stillestånd är tillbakagång”.

 

PS. Glöm inte att kvalitetssäkring inte betyder hög kvalitet. Bara att man intygar den nivå man valt. DS.

 

Mats Lindblom
Halmstads Dentaltekniska AB
035-109010
dental@hdt.se

Mats Lindblom

Tandtekniker och VD på Westdent AB

Mats Lindblom är tandtekniker och VD på Westdent AB (f d Halmstads Dentaltekniska) med inriktning på CAD/CAM och helkeramik.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev