Stora stygga vargen

Stora stygga vargen är en figur i ”Tre små grisar”, en folksaga om tre grisar som bygger varsitt hus. De två första bygger hus av halm respektive trä. Den tredje grisen bygger sitt hus av sten. En varg som vill äta upp grisarna blåser omkull de två första grisarnas hus, men rår inte på stenhuset. Vargen går då upp på taket och hoppar ner genom skorstenen, men den tredje grisen har ställt en gryta med kokande vatten på elden, som dödar vargen.

 

Vad har detta med dig och mig att göra?

Jo, vi lever i en föränderlig värd där den som alltid gör som tidigare förlorar och den som bygger om med ny teknik blir kvar. Dagens hot kommer  varken ifrån en varg eller Kina. Dagens hot kommer från ny teknik och globaliseringen, om man nu inte lär om och anpassar sig. Ingen kommer t.ex. att ta analoga avtryck i en snar framtid, det inser nog de flesta. Redan idag kan de allra flesta fallen göras både billigare och bättre än med traditionell avtrycksmassa. Idag är avtrycket i många fall den felande länken.

 

Varför tar det då så lång tid att ställa om?

Jo, därför att vi människor har tusen skäl att inte förändra oss eller så är vi helt enkelt omotiverade att ställa om. En del av dessa skäl handlar om att inte vilja investera i framtiden. Det kan bli förödande för vår dagliga verksamhet.

Många processer kommer förr eller senare påverkas av den nya digitala informationstekniken och göras om på ett helt annat sätt. Titta bara på bank, musik, e-handel, tillverkning, media, biljett/hotellbokning, etc.

Detta har inte så mycket med kineser att göra utan snarare amerikaner (Silicon Valley) och globaliseringen. Produktion av produkter och tjänster söker sig till de som utför dem bäst. Lokal produktion kan vara en fördel men kanske inte ett måste.

Nyligen blev jag erbjuden billig tandvård i Thailand men väljer att fortsätta hos min lokala tandläkare i Sverige. Allt handlar ju trotts allt inte bara om pris. Relation är också viktigt!

Den digitala tekniken innebär individualisering och ökad valfrihet, eller större rörlighet om man så vill. Ta annonsering på nätet som exempel. Idag går ca 60% av alla reklamintäkter på nätet till Google och Apple! Dagens (morgondagens?) reklamintäkter hamnar alltså i USA medan lokala media går på knäna. Det enda som hotar den utvecklingen är att är människor är så trötta på reklam att 25% eller mer av alla på nätet har installerat appen Adblocker för att slippa reklam över huvud taget. Vargen dör alltså i grytan!

En del av svaret på detta heter med all sannolikhet Content Marketing. Content Marketing (innehållsmarknadsföring) är information på nätet som tillhandahålls på användarnas villkor och inte annonsörernas. Det kan nästan vem som helst göra t.ex. genom att publicera intresant och värdeskapande text, bild, ljud eller video (content) på en hemsida. Det är just det vi använder Google till dvs att söka relevant information.

Vill du veta mer om kanske den hetaste trenden på nätet just nu förslår jag att du läser någon eller båda av dessa böcker: Content Marketing värdeskapande marknadsföring och/eller Content Marketing för alla.

 

/Per Ahlberg
Grundare till Dental24

 

Relaterade artiklar:

Dental24: Content Marketing B2B inom tandvården

SKL: Visionen för e-hälsoarbetet: Bäst i världen 2025