Artikeln är gjord i samarbete med en av Dental24s samarbetspartners.

”Mina patienter är mycket viktiga för mig”

Överlåtelse

Det finns många skäl till varför man vill sälja sin tandläkarverksamhet, och ingen historia är den andra lik. Därför lägger MyDentist upp en unik plan för varje enskilt förvärv som görs. Kenny, som varit tandläkare med egen klinik i Borås i närmare 40 år valde, i september 2020 - mitt under pandemin, att gå in i MyDentist-familjen.

Pensionen hägrade ett par år fram med önskan om att få vara ute mer i skog och natur.

– Jag har gjort mina år och känner att jag vill lägga mer tid på min gård och njuta av livet. Under de 40 år som jag varit verksam har branschen dramatiskt förändrats och när jag ville sälja min verksamhet fick jag många erbjudanden. Det är viktigt för mig att mina patienter garanteras en fortsatt bra tandvård, säger tandläkaren Kenny Andersson.

Och nog har branschen sett stora förändringar under de åren som Kenny varit tandläkare, men man kan nog vara rätt säkra på att vi bara sett början. Den privata sektorn kommer att fortsätta växa och myndigheter för den redan hårt kontrollerade branschen kommer med all säkerhet att fortsätta att höja kraven på utövande bolag.

Tandläkaren Kenny Andersson i Borås

– Jag hade en mycket välmående verksamhet med drygt 1000 patienter som jag tillsammans med min tandsköterska, kvinnan jag dessutom delar mitt liv med, tog hand om. De senaste åren har kraven från myndigheterna växt och det känns som att man skulle behöva arbeta heltid bara för att hålla sig uppdaterad på alla nya regler. I framtiden ser jag att det kommer krävas större organisationer för att driva tandvård, därför valde jag en kedja som jag såg hade framtiden för sig, förklarar Kenny.

Kenny fick många erbjudanden från olika aktörer på marknaden, stora som små. Men han valde MyDentist tack vare som han beskriver det, ”jag fick väldigt bra respons på mina önskemål och bra garantier för mina patienter”.
– Att mina patienter skulle få en fortsatt bra tandvård var viktigt, men också att Carina skulle få goda förutsättningar att fortsätta som tandsköterska. Hon har många år kvar att arbeta och är fantastiskt duktig på sitt yrke. MyDentist lyssnade på mina önskemål och jag fick nästan allt jag ville ha. Det fanns de som uppvaktade mig som nästan såg Carina som ett onödigt ont i förhandlingen, men MyDentist förstod att hon hade mycket kvar att ge och har satsat på henne.

I samtalet med Kenny om hur det var att sälja sin verksamhet kommer han tillbaka till hur det var när han köpte sin klinik 1982. Han gick till banken, lånade pengar och gjorde upp affären på en fredag, fick nycklarna och öppnade sin verksamhet på måndagen.
– Riktigt så enkelt var det inte den här gången. Nu var det jurister inblandade och långt många fler papper som skulle signeras. Men MyDentist tog mig igenom den processen på ett mycket bra sätt. De tog över stängningen av min fysiska klinik och flyttade över allt som behövdes till den nya lokalen. Det finns alltid utmaningar med att flytta och byta IT-system och allt annat som ska fungera i den nya verksamheten, men tillsammans löste vi det fint. Idag arbetar jag i nya fräscha lokaler och behöver inte bekymra mig över administrativa frågor utan kan lägga allt mitt fokus på mina patienter.

Patienterna som Kenny är så mån om flyttade med och det mycket tack vare Kennys övertygelse om att det var rätt för dem.
– Det här är framtidens tandvård och MyDentist kommer fortsätta att ta väl hand om mina patienter. Att nästan alla följde med till MyDentist ser jag som ett bevis på att jag valde rätt kedja för dem. Dessutom är det spännande att se all ny teknik, både i behandlingsrummen som inom it och patientjournaler. Den här resan hade jag aldrig klarat av att göra själv. Nu får mina patienter allt det på ett bräde, säger Kenny avslutningsvis.

Källa: MyDentist

Taggar
Överlåtelse