Artikeln är gjord i samarbete med en av Dental24s samarbetspartners.

Rätt miljö och mottagande lindrar tandläkarskräck

Tandläkarrädsla

Tandläkarskräck är ett problem för många och drygt fem procent av den vuxna befolkningen har en så stark tandvårdsrädsla att man undviker tandläkarbesök helt och hållet. Men det är så många som upp till varannan vuxen som upplever obehag och rädsla vid tandläkarbesök.

Kurserna och behandlingarna för tandläkarskräck eller tandvårdsfobi, även kallat odontofobi, är många och hjälpen finns för dem som drabbats och där fobin gör livet märkbart sämre när man inte går till tandläkaren alls, vilket i sin tur kan leda till många allvarliga följdsjukdomar. Men för alla dem som upplever obehag och någon form av oro eller rädsla finns det inga självklara vägar att gå. Ofta är inställningen att det är som det är, ingen gillar att gå till tandläkaren, men man måste göra det. Men så ska det inte behöva vara, enligt bland andra MyDentist, som arbetar mycket med att göra tandläkarbesöket till att vara både något trevligt och positivt.

– Det handlar så mycket om mottagandet och miljön. Med relativt enkla medel kan man bryta triggerkänslorna av obehag och olust. MyDentist har arbetat extra mycket med den miljö som vi erbjuder våra patienter. Allt från mottagandet i receptionen till väntrum och behandlingsrum. Om vi har inställningen att det ska vara en positiv känsla hos tandläkaren eller tandhygienisten så kan det smitta av sig på våra patienter. Vi vill att våra allmänna ytor som väntrum, butiksavdelning och reception ska kännas mer som ett spa än en vårdinrättning. Tack vare vårt arbete med de här ytorna märker vi att våra patienter känner sig lugna och många som tidigare upplevt tandläkarbesöken som obehagliga har kommit tillbaka. De rekommenderar oss till och med till andra som de vet har svårt för att gå till tandläkaren, vilket är det bästa betyget vi kan få. Vi arbetar oerhört mycket med helhetsupplevelsen för patienten, men i grunden är det så enkelt som att alla som kommer till oss ska få en lite trevligare och mer omhändertagande känsla än vad de kanske är vana vid hos tandläkaren, säger Fredrik Wistrand, grundare och vd på MyDentist.

Ofta är det något som hänt i barndomen som gör att vuxna bygger upp en tandläkarskräck eller känner obehag inför ett besök hos tandläkaren. Det kan också handla om att man känner sig utsatt när man ligger i stolen och inte riktigt vet vad som händer. Andra skäl kan vara att man är rädd för att det ska göra ont eller känner obehag inför sprutor.
– Tandläkarstolen är en miljö som kan upplevas som utsatt. Du ligger där och en person med munskydd står ovanför dig med olika typer av instrument i din mun. Den situationen är inte bekväm för de allra flesta. Därför är det väldigt viktigt att våra medarbetare guidar patienten igenom det som görs så att den är med på de olika momenten i behandlingen. Samtidigt har tekniken utvecklats oerhört mycket de senaste åren. Många av de ingrepp som tidigare kunde göra ont känns knappt alls idag om man använder sig av den senaste tekniken. Idag finns det dessutom många utbildningar för behandlare där man fokuserar både på utförandetekniker och att patienten ska uppleva det på bästa möjliga sätt, säger Fredrik Wistrand.

För de som känner obehag inför att gå till tandvården börjar ofta den negativa känslan redan när kallelsen kommer där man blir uppmanad av tandläkaren att komma på den årliga undersökningen vid en förbestämd tid. Nästa negativa upplevelse är när de sedan kliver in till kliniken och möts av den traditionella ”tandläkardoften”. Luktsinnet är ett av de starkaste sinnena och skapar starka känslor, så redan här är det många som funderar på att vända om. Om de ändå stålsätter sig att faktiskt gå in för att anmäla sig i receptionen och sätta sig i väntrummet kommer nästa negativa känsla. Det är när dörren till behandlingsrummet står öppen så att de klassiska borr- och sugljuden från tandläkarstolen sprider sig i lokalen.

Detta är områden som man på MyDentist verkligen har försökt att ändra på för att förbättra hela upplevelsen, bland annat så används minimalt med kemisk-tekniska produkter (huvudsakligen eugenol) som avger den tandläkardoft som vi är vana vid. Samtidigt använder man en teknik där lukten neutraliseras och en liten gnutta av lavendel tillsätts, detta för att få en doft i lokalerna som känns fräsch och positiv.
– Vi har fått mycket positiva reaktioner kring detta. När det kommer till tandläkarljudet så har vi tyvärr inte hittat något sätt där borren och sugen inte avger de klassiska ljuden utan vi har istället fokuserat på att ljudisolera alla behandlingsrum och därigenom stänga in de obehagliga ljuden så att inte omgivande patienter behöver bli uppskrämda i onödan. Sedan har vi även TV-skärmar i taket ovanför alla behandlingsstolar med lättsamt och roligt innehåll, allt för att skapa en liten extra positiv upplevelse, säger Fredrik Wistrand.

MyDentist vill gå ännu längre i patientupplevelsen och vill att alla aktörer går samma väg.

– Vi har som bransch ett ansvar för att våra patienter och kunder får en bättre upplevelse hos tandläkaren och därigenom en bättre munhälsa. Det är få andra branscher som accepterar att många av deras kunder med skräck eller oro går till dem för att de behöver. Vi, och många med oss, kan göra så mycket mer för att den tiden alla borde lägga hos tandläkaren blir mer positiv. Miljön, mottagandet och ny teknik är några saker man kan arbeta med. Men det finns såklart många fler saker som vi kan göra för att besöket hos oss ska bli mer positivt, avslutar Fredrik Wistrand.

Text: Anders Ekhammar

Källa: MyDentist