10 år med Dental24, Del 3: Dental24 imorgon – Värdefull, information gratis precis som förr

Digital Kommunikation

För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har visningar ökat med över tio procent varje år. I denna del av miniserien om Dental24s historia skildrar vi oss själva om tio år.

Dental24 var redan från starten före sin tid. Så vad gör Dental24 om 10 år?
Svar: Producerar nyheter och kunskap inom svensk tandvård med sikte på framtiden.

Allt tyder på att användningen av digital media ökar. Det betyder i sin tur snabbare nyheter, fler rapporter och berättelser samt mer kunskap på nätet. Snart talar vi inte längre om digital media. Alla medier kommer att vara digitala.

Förmodligen blir det viktigt att ladda varumärken med rätt innehåll. Enligt många experter måste information på nätet publiceras stadigt i flera år för att göra skillnad.  Det tar ofta lång tid att upprätta förtroende hos en målgrupp.

-Vi märker att intresset för värdeskapande innehållsmarknadsföring ökar. Det gäller att följa med i utvecklingen. Avbrytande annonser minskar. Värdeskapande text, bild, video och ljud ökar, säger Per Ahlberg, chefredaktör och grundare för Dental24.

– Allt fler kommer att vilja tillhandahålla och dela texter, berättelser, intervjuer, podcasts, bilder och informativa filmer. Och där kommer Dental24 vara med och försvara den position vi idag tagit, fortsätter Per Ahlberg.

Dental24 har en väl definierad affärsidé. Allt som publiceras måste vara relevant och ha ett syfte, det syftet är att skapa ett mervärde för läsaren. Så kommer det bli även i framtiden.

– Förr i tiden, i tidningsvärlden, sålde man nästa nummer av tidningen på det nuvarande numret av tidningen. Läsarna slutar läsa om man ger ut ett dåligt nummer. I den digitala världen fungerar det i princip på samma sätt, fast många gånger snabbare. Man är bortbläddrad på en sekund om man producerar dåligt material.

Av och för professionen

En stor del av innehållet på Dental24 kommer även i framtiden produceras av professionen. Materialet och rapportering kommer från forskare, yrkesutövare, teamdeltagare, kursgivare, vårdgivare, myndigheter och företagare, från både privat och offentlig sektor. Språket kommer att vara svenska.

– Vi kommer även i framtiden att samarbeta med alla i hela branschen. På Dental24 ser vi positivt på mångfald. Den som presenterar det mest relevanta innehållet på ett enkelt och överskådligt sätt lyckas bäst, säger Per Ahlberg.

Före sin tid då och nu

Redan i starten var Dental24 före sin tid. Faktum är att Dental24 stundtals varit lite FÖR långt framme i utvecklingen, exempelvis när det gäller digitalisering.

– Vi människor har så svårt för att ändra våra rutiner. Det är en smula märkligt att inte fler inser de stora fördelarna med att producera och publicera text, bild, ljud och video på nätet. Distributionen är också viktig. Det räcker inte med att bara ha en egen hemsida.

– Många sitter helt enkelt fast i traditionellt tänk med t.ex. annonsering trots att mottagaren ofta inte vill ha reklam utan hellre vill ha, för hen, värdefull information.

– Många lägger mycket pengar och resurser på att producera och distribuera reklam när det går att åstadkomma samma eller mer genomslag genom att dra nytta av digital media.

Samma gamla Dental24

Slutligen kommer Dental24 att bevara sin universella, inkluderande och transparenta struktur. Inget material är låst, allt material är tillgängligt för alla samtidigt.

– Vi står för entusiasm, uthållighet och en affärsmodell som håller för digital konkurrens där annars mycket men inte allt är gratis.

– Här finns något för alla! Enkelt och överskådligt, så det spar tid. Och alla får komma till tals, även oliktänkande.

DENTAL24 - TIO ÅR AV SERVICE TILL SVENSK TANDVÅRD

För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har visningar ökat med över tio procent varje år. I en miniserie om Dental24 skildras den faschinerade historien igår, idag och i morgon.

FLER ARTIKLAR I DENNA SERIE

LÄNKTIPS