Borsta (hela) dig frisk

Företagspresentation

 - Övertygelsen om att hälsa och munhälsa hänger ihop är grunden i Curaprox mission - Bättre hälsa för dig. Sedan 1950-talet har vi verkat för att öka kunskapen och medvetenheten kring denna koppling, säger Olle Nilsson, VD och ansvarig för lanseringen av Curaprox produkter i Sverige, sedan hösten 2013.

Trovärdighet: Nyckel till rekommendation.

– För mig är det oerhört viktigt att en produkt verkligen håller sina löften vad gäller kvalitet och fördelar. Tandvårdspersonalens acceptans och rekommendation av specifika munvårdsprodukter inger trovärdighet. Därför skulle jag inte kunna varken jobba med eller rekommendera en tandborste, eller rättare sagt, någon munhygienprodukt, om jag själv inte trodde på dem – säger tandläkaren Lene Bengtsson som har blivit en förespråkare av Curaprox produkter.

Lene vill att så många kollegor som möjligt ska bekanta sig med Curaprox produkter, så att de själva kan uppleva skillnaden, när man använder produkterna. Därför jobbar Lene lite extra och hjälper företaget vid deltagande på mässor.

Aha-upplevelse: nyckel till motivation.

När man jobbar som tandhygienist handskas man ofta med en stor utmaning: hur kan man motivera patienterna till att, inte bara skapa goda munhygienvanor och rutiner, men även behålla dem.

Motivationsteorierna är många men det är faktiskt det upplevda resultatet och fördelarna med en god munhygien som gör att patienterna vill borsta sina tänder!

Det säger tandhygienisten Catharina Hackzell.

Lene Bengtsson och Catharina Hackzell arbetade tillsammans på kliniken i Stockholm.

Lene Bengtsson och Catharina Hackzell

– För mig var det en riktigt Aha-upplevelse när jag fick prova på Curaprox tandborstar och mellanrumborstar. Det var på riktigt liksom. Jag kände skillnad både i rengöring och skonsamhet, säger Catharina som fick sina första varuprov genom Lene. Jag ville verkligen hjälpa mina kollegor att se den kliniska tillämpningen och mina patienter att uppnå en god munhälsa, fortsätter hon.

Därför var det inte svårt för Catharina att acceptera Curaprox-erbjudande om att även hon skulle kunna ingå i Curaprox team. Catharina deltar vid mässor och sedan 1,5 år tillbaka jobbar hon även med att, en gång i veckan, besöka kliniker i Stockholm för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter av produkterna.

– Det är klart att en duktig, framåt tandhygienist skulle vara med på denna resa, säger Lene stolt över sin arbetskamrat.

Olle Nilsson håller utbildning hos Malmö Odontologiska studentkår

Nära samarbete med tandvården.

Curaprox arbetar tillsammans med tandvårdspersonalen såväl vid produktutveckling som genom utbildningar.

– Vi är glada att Curaprox efter de första 5 åren i Sverige har blivit omtyckt och väl använt inom den svenska tandvården, avrundar Olle Nilsson.

Olle Nilsson håller utbildning hos Malmö Odontologiska studentkår

Kort om Curaprox:

Curaprox är ett varumärke för munvårdsprodukter från Curaden AG med säte i Kriens, Schweiz.

Curaden är ett företag inom munhygien som finns i mer än 70 länder på alla 5 kontinenter.

Curaprox sortiment består bland annat av tandkrämer, tandborstar, mellanrumsborstar och el-tandborstar.

Konsumentdistribution i Sverige sker idag genom 3 olika apotekskedjor: apotea.se, Apoteket AB och Apoteket Hjärtat.

 

Källa: Curaprox