Dental24: Relevant och värdeskapande innehåll bakom ökning

Media

I våra kontinuerliga mätningar utförda med verktyget Google Analytics konstateras att Dental24 fortsätter att öka i både visningar och spenderad tid på hemsidan. Även Dental24s nyhetsbrev har en ökad öppnande- och klickfrekvens. Och så har det varit sedan starten för 13 år sedan (2008).

Anledningen till det ökade genomslaget för Dental24 är sannolikt mixen av relevant och värdeskapande innehåll.

Dental24s begränsningar består ibland av att inte alla verksamheter förmår producera värdeskapande innehåll, trots att trenden pekar ditåt. Många förlitar sig fortfarande till traditionell reklam (annonsering) i sin kommunikation.

Ökad jobbnytta genom digital kommunikation

Publicering av Klinik och Vetenskap har varit en stor succé liksom annat värdeskapande innehåll såsom bloggar/krönikor, storytelling, produkt/företagsnyheter, kurser & event samt alla lediga jobb på Dental24.

Digital kommunikation utvecklas vidare och allt fler upptäcker också ”Inbound marketing”, det vill säga att driva trafik till en landningssida på sin egen hemsida och där konvertera visat intresse till fortsatt kontakt (lead). Några sätt att konvertera intresse till kontakt är att till exempel erbjuda anmälan till kurser, event, nyhetsbrev, mer information, prisuppgift/offert eller bara återkoppling.

En förutsättning för att kunna göra detta är att man når ut i andra kanaler såsom mejl (nyhetsbrev), sociala media och/eller mer nischad media. Att ha tillgång till stor räckvidd med exempelvis många aktuella mejladresser i målgruppen är därför viktigt.

Nya medier på ingång

Tilliten till sociala media ökar också trots att dessa plattformar gör sitt bästa för att behålla besökarna på sin sida, med begränsat innehåll och utan någon ansvarig utgivare.

Video, webinars och ljudmedia väntar fortfarande på sitt genombrott men helt klart är att pappersmedia har sett sitt ”bäst före datum”. Det har förmodligen ren och skär reklam också gjort.

I maj 2010 (för 11 år sedan) skrev Internetworld följande:

”Dental24 visar att tandläkare och webben hör ihop. Grundidén är en kunskaps- och webbportal som riktar sig mot alla som jobbar inom svensk tandvård, där besökarna ska kunna förkovra sig med hjälp av såväl branschnyheter som instruktionsvideor, samt läsa platsannonser och köpa och sälja produkter.”

Det gäller fortfarande!

/Dental24

Taggar
Media