Digitala kanaler ökar ytterligare

Digital Kommunikation

Digital media har förändrat mycket, inte minst hur vi inhämtar information och kunskap.
Efter Google (1998) och Facebook (2004), grundades Dental24 (2008) och LinkedIn (2011). Numera finns ett otal plattformar och hemsidor för olika ändamål. Idag följer de flesta också nyhetsflödet på nätet. Dentalbranschen är inget undantag och har minst en unik kanal.

E-post fortfarande vanligast

Dental24 är ett bra exempel. Mest visat på Dental24 är inte helt oväntat Dental24s nyhetsbrev som kommer ut varje vecka samt förstasidan på hemsidan med fördjupning. Innehållsmässigt är det olika branschnyheter/artiklar, klinik och vetenskap, lediga jobb, kurser & event, omvärldsbevakning, samt krönikor/bloggar som är mest läst.

Ofta, men inte alltid, startar kommunikationen med ett sammanfattande nyhetsbrev och att man sedan klickar sig in på www.dental24.se för att ta del av mer. Många ”googlar” också till sig ny eller tidigare publicerad information antingen genom att söka till exempel ”Dental24” direkt eller via något sökord som man vill veta mer om, alternativt via en avisering i en annan kanal, exempelvis i sociala media eller annan plats på nätet.

Nu när informationen flödar nästan fritt på nätet gäller det att vara relevant och källkritisk. På Dental24 gör vi det genom att samarbeta med många sakkunniga källor såsom expertis inom universitet eller institut, kursgivare, myndigheter, arbetsförmedlingen, annan media, fabrikanter eller yrkesutövare samt alltid ange källan.

En utmaning för många som vill kommunicera på nätet är att producera text, bild, video eller ljud, trots att detta numera är relativt enkelt. Ibland hjälper vi på Dental24 till med det genom att erbjuda olika mertjänster, bland annat text och bilder, men oftast får vi mer eller mindre färdigt material.

En annan utmaning kan vara att olika roller håller på att smälta samman, däribland olika yrkesutövare såsom tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, försäljare, marknadsförare, kommunikatörer och HR-personal.

Ofta är den bästa källan den som dagligen arbetar med en specifik uppgift och samtidigt samarbetar med någon kommunikatör och lämplig plattform/kanal.

Ta kontroll över kommunikationen

Många chansar och förlitar sig idag till olika plattformars algoritmer för att bli synliga och få räckvidd. Så behöver det inte vara. För en liten kostnad kan man få garanterad distribution och synlighet via annonsering eller till exempel native marketing och skapa trafik till egen webbsida/landningssida (inbound marketing). På egen hemsida kan man sedan konvertera visat intresse till fortsatt relation (leads) genom att ange namn, mejladress, anmälan, ansökan, etcetera i utbyte mot nyttig och värdeskapande information såsom faktablad, dokumentation, eget nyhetsbrev, rapporter, erbjudanden och offert/prisuppgift, (samtyckesbaserad marknadsföring).

Många verksamheter har redan insett nyttan med detta sätt att kommunicera: Tandläkarförbundet, SACD, Praktikertjänst och andra kursgivare, HR-personal och leverantörer för att bara nämna några.

Det gäller bara att se möjligheterna!

/ Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Dental24 innehar sedan oktober 2018 utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för Press, Radio och TV.

Relaterat: