Ett samarbete som sträcker sig bortom munhälsa

Företagsnytt

I dag finns det gott om evidens kring sambandet mellan dålig munhygien, parodontit och ett antal av våra vanligaste sjukdomar såsom hjärtkärlsjukdomar, stroke, cancer, diabetes och även demens. Trots det, råder det fortfarande en kunskapsbrist, hos patienterna, när det gäller kopplingen mellan munhälsa och hälsa i stort. Detta vill Curaprox och MyDentist, genom ett uppriktigt engagemang för att öka patienternas medvetenhet, ändra på.

Förbättrad munhälsa på ett lättillgängligt, enkelt och attraktivt sätt

MyDentist etablerade sig i Sverige för drygt 3 år sedan och har från början varit lyhört för patienternas förutsättningar.

Mickael Johannson, Tandhygienist MyDentist Norrköping

– Vårt mål är att bli den ledande privata tandvårdskedjan på den nordiska marknaden. Genom att lyssna, förstå och erbjuda både tjänster och produkter som tillgodoser vad varje patient behöver, kommer vi att lyckas med det, säger Fredrik Wistrand som är VD för företaget.

Tandhygienisten Mickael Johansson jobbar på MyDentist i Norrköping och vill just hjälpa sina patienter att förstå kopplingar mellan hälsa och munhälsa och därmed känna sig motiverade att etablera och behålla goda munhygienvanor.

Mickael Johannson, Tandhygienist MyDentist Norrköping

 – Patienternas helhetsupplevelse av sin tandvård påverkar deras motivation. Det är ju de som 365 dagar om året ska ta hand om den egna munhälsan hemma. Därför är det viktigt att de känner att jag kan erbjuda hjälp när de behöver och när det bäst passar deras möjligheter, säger Mickael.

Viktigt med högkvalitativa, effektiva och säkra hjälpmedel för fortsatt förebyggande arbete.

Högkvalitativa munhygienprodukter är viktiga för att munhygienen ska vara effektiv och inte minst skonsam.

– Vad hjälper det om jag lär mina patienter hur de ska sköta sin munhygien – vilka produkter de bör använda och hur de ska använda dem – om patienterna i efterhand inte har tillgång till de rätta produkterna? Undrar Mickael och fortsätter:

– Det var inte så sällan man förut kunde se, vid ett uppföljningsbesök, att även en motiverad patient kunde ha råkat göra fel då hen hade exempelvis använt en för hård tandborste, som istället för att göra nytta gjorde mer skada. Det är verkligen något jag själv och vi på MyDentist inte kan acceptera och gör vårt yttersta för att undvika. Patienterna ska ha tillgång till de rätta hjälpmedlen de behöver där hemma för att kunna uppnå de viktiga resultaten. Detta är något Fredrik Wistrand håller helt med om. 

Orimligt att delegera hela ansvaret till patienterna.

Fredrik Wistrand började arbeta inom tandvården efter många framgångsrika år inom optikbranschen. Han är mycket imponerad över hur bra tandvård vi har i Sverige.

Däremot blev han någorlunda förbluffad över att många kliniker ännu inte säljer munhygienprodukter till sina patienter; att personalen även kan ge ett varuprov och sedan rekommendera en specifik produkt eller ett varumärke, men inte sälja dem.

– Ingen kund eller patient accepterar att gå från en optikerbutik med ett par glasögon där styrkan på linserna nästan är den man skulle ha haft – säger Fredrik.

Fredrik Wistrand MyDentist,VD

– En annan parallell kan göras med läkemedel…. Skulle man acceptera att gå från ett apotek med ett läkemedel i handen som nästan motsvarar det en läkare har förskrivit? Självklart inte. Apotekspersonal får inte ens erbjuda ett sådant alternativ. Ska det vara ett billigare, generika preparat så ska det vara helt likvärdigt till det man fick på receptet. Vi skulle inte köpa ett receptfritt läkemedel med fel styrka heller… men nästan lika bra tandborste är ok? undrar Fredrik.

– Exakt! hur kan vi inom tandvården acceptera att våra patienter inte använder de produkter vi rekommenderar? – säger Mickael, även han något förundrad.

Fredrik och Mickael förstår hur marknaden ser ut och att de traditionella distributionskanalerna kan vara långsamma med att ta in nya produkter i sitt sortiment. Men det är också deras bestämda uppfattning att tandvården inte kan delegera ansvaret helt till patienterna själva.

  • En betydande del av My Dentist- sortiment består av Curaprox munhygienprodukter

– Det handlar inte bara om att ta in nya produkter i sortimentet. Jag anser att det föreligger mitt ansvar att identifiera de bästa hjälpmedlen mina patienter kan dra nytta av och säkerställa att de har tillgång till dessa produkter. På så sätt kan jag ställa krav och patienterna kan genomföra en adekvat munhygien. Jag är mycket glad att mina kollegor på MyDentist också delar min uppfattning, avrundar Mickael.

– Så är det – instämmer Fredrik. På MyDentist söker vi personer som vill vara med och påverka. Vår gemensamma målbild är att vi kommer att bli som en ”One Stop Shop” inom tandvården – som kollegorna i branschen och varför inte även apotekspersonalen kan referera till.

Munhygienprodukterna som säljs på MyDentist ska leva upp till den höga kvalitet, effektivitet och säkerhet som krävs av företaget. Produkterna är noggrant utvärderade av personalen som själva har provat dem.

Fredrik Wistrand vet att Curaprox produkter är mycket uppskattade av både personalen och patienterna. Därför består en betydande del av MyDentist sortiment av just deras produkter.

Nära samarbete med tandvården

Övertygelsen om att hälsa och munhälsa hänger ihop är grunden i Curaprox mission – Bättre hälsa för dig.  Från starten har vi verkat för att öka kunskapen och medvetenheten kring denna koppling, säger Olle Nilsson, VD för Curaprox i Sverige.

– Vi arbetar tillsammans med tandvårdspersonalen såväl vid produktutveckling som genom utbildningar och är glada över det att Curaprox har blivit omtyckt och väl använt inom den svenska tandvården, fortsätter Olle.

– MyDentist och Curaprox har mycket gemensamt och det är klart att vi är stolta och nöjda över detta samarbete, bekräftar Olle.

Curaprox är ett varumärke för munvårdsprodukter från Curaden AG med säte i Kriens, Schweiz.

Curaprox sortiment består bland annat av tandkrämer, tandborstar, mellanrumsborstar och el-tandborstar.

Produkterna finns i över 70 länder på alla 5 kontinenter.

Konsumentdistribution i Sverige sker idag genom 4 olika apotekskedjor: apotea.se, Apoteket AB, Apoteksgruppen och Apoteket Hjärtat samt skönhetsprodukts-kedjan LYKO och Curaprox webbshop.

* iTOP – Curaprox individuellt tränad oral profylax – seminarier.

Källa: www.curaprox.se

Taggar
Företagsnytt