Så fuskas det med tandvårdsbidraget!

Granskning

Försäkringskassans AI-algoritmer blir allt bättre på att avslöja oegentligheter. Men systemen ger bara en indikation. För att konstatera ett bedrägeri, måste Försäkringskassan begära in journal och numera allt oftare utdrag ur bokföringen.

Lars Sjödin är försäkringsodontologisk koordinator på Försäkringskassan. Var klinisk tandläkare på deltid fram till 2020. Har arbetat med kontrollverksamhet i nära tio år. Sjödin arbetar dagligen med oegentligheter i begäran av statligt tandvårdsstöd från svenska tandläkare.

Lars Sjödin är noga med att poängtera att tandläkare över lag varken fuskar eller slarvar medvetet.

– Det kan låta som jag presenterar en mörk bild av tandvården. Det beror på att det är fuskare som vi handskas med dagligen. De flesta sköter sig, det skall vi komma ihåg.

Lars Sjödin är försäkringsodontologisk koordinator på Försäkringskassan.

Rabatt till patienten – staten betalar

En vanlig typ av bedrägeri är när tandläkaren ger rabatter eller specialpris till patienten, för att senare begära ersättning av Försäkringskassan för det fulla priset.

– Vi har sett att en del ger rabatter på tandläkarens pris. Patienten slipper betala patientavgift. Ibland tar man inte betalt alls av patienten.

Kanske betalar patienten i kontanter svart. Kanske är det någon slags bytesaffär. Kanske vill tandläkaren vinna konkurrensfördelar. För att stävja detta, begär Försäkringskassan numera oftare in kvitton och andra dokument från tandläkarens redovisning.

– När vi begär in något, har man inte på sina kvitton kunnat styrka att patienten har betalt. Man kanske har en kontantfaktura eller en avbetalningsplan – som kan vara upprättad i efterhand. Men avsikten var aldrig att patienten skulle betala. Då vill vi se att det kommer in pengar på vårdgivarens konto. De skall kunna styrka patientens betalning.

Kamouflera kostnader genom att dela upp dem

Ett upplägg ”över tid” kan vara att dela upp en hög kostnad i flera mindre. Försäkringskassans algoritmer upptäcker detta omgående.

 – Några verkar tro att systemet reagerar på belopp över en viss summa, och tror att de kan komma runt det. Våra algoritmer har ett visst minne för detta och larmar. 

– Det finns en liten grupp tandläkare som passar på, kanske med att lägga till extra åtgärder i behandlingen. Det kan vara små saker, men över tid kan det bli ganska mycket pengar.

 Saltade fakturor och luftfakturor

En desto grövre variant är att begära in ersättning för behandlingar som överhuvudtaget inte gjorts. Det finns olika grader av detta; från ”saltade” fakturor till rena luftfakturor.

– Vi får impulser från patienter som ringer in, och berättar om vård som inte utförts. Vi har tandläkare som ringer och berättar om patienter som har högkostnadsskydd över 85-procentsnivån men ingen nyligen gjord tandvård.

– Såna tips är väldigt intressanta för oss, för då kan vi fokusera på den vårdgivaren. Då har vi starka indikationer på att saker inte utförts.

Behandling med lånat leg

Det kommer även in tips om icke-legitimerade tandläkare som behandlar. Tandläkare som blivit av med legitimationen fortsätter att behandla. Tandläkare som aldrig haft svensk legitimation behandlar. Ofta sker den verksamheten genom en bulvan: man lånar en legitimation från någon.

– Vi har ett ärende nu, där en patient berättade att tandläkaren som behandlade inte var samma person som tidigare, fast det var samma namn på pappret. I det här fallet var det en kvinna som behandlade, medan den tidigare tandläkaren var en man.

– Att låna eller ta över någons legitimation är givetvis förbjudet. Sådana kliniker polisanmäler vi.

Socialen betalar det akuta, patienten får dyr vård

En annan variant är när kommunens socialtjänst går in och betalar för en patient. Socialens stödpengar är till för den allra nödvändigaste tandvården. Men ibland visar det sig att patienten får implantat, broar och andra dyra behandlingar.

– När vi ser ersättningsbegäran undrar vi hur det där gick till? Hade patienten en snäll släkting som betalade, eller? Ofta är det efter att patienten kommit över 85-procentsnivån. Efter att kommunen har betalt, sätter man i gång med en stor och dyr behandling.

– Det finns några rättsfall där detta är beskrivet med vittnesmål. Patienterna säger ofta att tandläkaren sagt åt dem att det inte skulle kosta någonting. Socialen och Försäkringskassan har betalat allt. Patienten kan vara omedveten men de kan också vara med i bedrägeriet.

REA-pris som är ockerpris

Försäkringskassan upptäcker även bedrägerier som är direkt riktade mot patienten. Det drabbar främst de som inte känner till hur systemet fungerar. Tandläkaren säger att ”den här behandlingen kostar hundratusen, men du kan få ett bra pris på femtiotusen”.

– Då berättar de inte att med det statliga stödet, skulle behandlingen på hundratusen kanske kosta 25 000 för patienten. Patienten betalar 50 000 – kanske kontant. Tandläkaren redovisar 25 000 till sitt bolag och stoppar resten i fickan.

En grupp tandläkare som Försäkringskassans algoritmer något oftare larmar om, är mindre privata mottagningar. Men det beror inte på att de är mer benägna att fuska eller slarva än andra. Snarare är det arbetsbörda och stress som spelar in, förklarar Sjödin:

– Det är krävande att vara privattandläkare. Man ska vara allting. Man ska ju behandla, man ska vara företagare, man ska kunna sin arbetsmiljö, man ska vara patientsäkerhetsansvarig och sedan har man bokföringsplikt. Alla tar inte hjälp i detta utan gör det själva, och det kan bli fel.

"Min legitimation? Den har jag glömt hemma. Men du känner väl igen mig? Det är ju jag, din tandläkare Lars - Åke!

FAKTA

Felaktiga ersättningar har varit på tapeten under 2020-talet. Flera fall av systematiskt fusk har uppmärksammats. Försäkringskassan har under de senaste åren blivit tuffare mot fusk. Sedan en tid finns en tipslinje mot fusk.  Man har också gått ut med kampanjer, mot den otillåtna vanan att låna ut legitimation åt kollegor. Det förekommer även att tandtekniker gör detta.

/Dental24

Relaterat:

Taggar
Granskning