Hemsidan 2018: Del 2 Webbyrå, gratis sida eller WordPress?

Marknadsföring/patientinformation

Dags att skaffa hemsida? Dags att ersätta en gammal trött med en ny och fin? De flesta får rådet att skaffa en sig WordPress-sida. Och det är inget dumt råd!

Systemet WordPress slog igenom runt 2005. Bakgrunden var att webbsidor blivit krångliga och tekniska att arbeta med. Det behövdes en IT-tekniker för att förändra minsta detalj. Med WordPress kunde plötsligt vem som helst göra snygga och pålitliga hemsidor. Systemet var lätt att installera, formge och uppdatera. Allt var på svenska dessutom.

En webbsida i WordPress är lätt att arbeta med.

Kontroll över innehållet

WordPress fungerar lite som ett lego, där användarna själva skapar nya legobitar och donerar dem. Men den verkliga vinsten är att WordPress är så pass lätt att arbeta i. Innehållshantering i WordPress är snarlik det i ett ordbehandlingsprogram. Ingen behöver bry sig om kodning.  Ägaren har kontroll över innehållet och kan själv uppdatera. Just detta är kanske det viktigaste i det allt mer intensiva mediesamhället.

Miljoner användare har inte fel

Tekniskt kunniga webbdesigners var i början misstänksamma mot WordPress. Det ansågs för simpelt. Men med populariteten – och med användarnas vilja att dela med sig – utvecklades WordPress. Det är idag mer avancerat än någon kunde föreställa sig 2005. På nätet finns över 19,5 miljoner WordPress-hemsidor. Bland dem återfinns amatörbloggar och storföretag, som Sony Music, CNN, Walt Disney Corporation, Time Magazine. Sidan du just läser på – Dental24 – är också gjord i WordPress.

Ett visitkort på nätet

”Men jag vill inte hålla på med min webbsida varje dag. Jag vill bara ha enkel sida så att mina kunder kan hitta mig”.

Detta är en vanlig och fullt förståelig uppfattning idag. Nytt innehåll och täta uppdateringar gör dock en webbsida vital. Rätt använd kan den locka till sig fler kunder och patienter.

Om man inte är benägen att producera allt innehåll själv, förutom bara text och bild, kan man givetvis anlita extern hjälp med t.ex. layout, webbteknik, SEO (Search Engine Optimization), etc.

 

/Esbjörn Börjeson

 

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

 

 

Relaterat: