Hemsidan 2018: Del 3 Utseendet går inte ignorera

Marknadsföring/patientinformation

I Dental24:s serie Webbsidan 2018 har vi nu kommit fram till avsnittet om design och utseende. Precis som inom tandvården, kan man aldrig helt ignorera utseendet när man bygger en webbsida.

Dental design

Idag kommer de flesta webbsidor mer eller mindre färdigdesignade, med god typografi och tilltalande utseende. Tidigare byggdes ofta webbsidor som tidningar, med spalter och marginaler. Idag har mobilsurfandet medfört andra krav. Sidorna är lodrät orienterade. Användare förväntar sig kunna bläddra nedåt och finna mer innehåll.

Det bör vara uppenbart vad en webbsida handlar om

Färger och färgspråk

När det gäller tandläkeri är de traditionella färgerna vit, marinblå och turkos. Rött används sällan. Det är givetvis inte fel att skapa sidor i andra färger, men det finns en poäng i att låta besökarna känna igen sig. Många känner undermedvetet sig hemma i de blå färgerna.

Text och typografi

Typografi är ett invecklat kapitel. Ett standardtips är att inte använda mer än två olika typsnitt på en sida: Rubriker i ett typsnitt, övrig text i ett annat. Ett vanligt misstag på webbsidor är långa rader med liten text. Det är svårläst.

Foto och video

En god mix av bild och text är grundläggande. Ha minst en bild på varje sida. Tänk relevans: Vad har kunden – patienten – för nytta av bilden? Byråbilder med glada fotomodeller ger ett positivt intryck. Men utan ett sammanhang gör sådana bilder inte mycket nytta. Bättre då en bild som på något vis hjälper till att besvara en fråga eller upplyser patienten / kunden om något.

Fullständiga främlingstestet

En gammal oskriven regel för webbdesign är: Besökaren måste förstå på en tiondels sekund vad för slags webbsida det är frågan om. Det bör alltså vara uppenbart i både text och bild att det rör sig om, exemplevis, en tandläkarklinik.

Ett sätt att testa detta är att rekrytera en fullständig främling. Placera främlingen framför en dator. Låt din sida vara uppe, men låt inte främlingen se den. Dölj sidan med ett skrivpapper. Ryck sedan bort pappret snabbt och för tillbaka det lika snabbt. Kan främlingen berätta vad för slags sida det var, ja då är designen i varje fall inte underkänd.

Design och utseende

Några lämpliga s.k. element

  • Tydliga menyer
  • Sökfunktion
  • Grundläggande information med förklaring av tjänsterna på icke-fackspråk
  • Särskild information för nya patienter / kunder
  • Bild på mottagning / företag och personal
  • Kontaktformulär
  • Karta och vägsbeskrivning
  • Patienter/ kunder berättar
  • Blogg / nyhetssektion.
  • Priser

Saker som bör undvikas:

  • Pop-ups
  • Blinkande, blixtrande annonser
  • Sidfot som försvinner när man bläddrar nedåt
  • Dålig kontrast = dålig läsbarhet
  • Flera olika typsnitt
  • PDF istället för riktiga sidor
  • Långa textblock utan bilder eller mellanrubriker
  • Video eller ljud som startar automatiskt.

/Esbjörn Börjeson

 

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

Tidigare artiklar i denna serie: