Hemsidan 2018: Del 4 Låt patienterna bli dina säljare!

Marknadsföring/patientinformation

Reklam är väl bra, men vad säger kunder och patienter? Den mest trovärdiga reklamen kommer från vänner och släktingar. Men även kunders omdömen är viktiga. Goda omdömen och positiva berättelser fungerar så länge de är trovärdiga.

Omdömen, patientfall och recensioner

Låt kunderna bli dina säljare! Ja, så lyder en gammal reklam-klyscha.  Hur översätts det i internet-eran? Patientfall är ett vanligt exempel på många tandläkar-webbsidor.

Patientfall på webbsidan  

Tyvärr består många patient-fall enbart av kliniska bilder på munnar. Dessa relativt anonyma bilder, kommenteras sedan med –  för patienten – obegripliga dentala termer. Dessa fallbeskrivningar gör inte mycket nytta. Det tål att upprepas: All marknadsföring utgår från kunden. Därför bör patientfall kommuniceras från patient till patient. Vi människor identifierar oss med andra människor. Vi vill få ett ansikte till det vi läser om. Många patienter är dessutom rädda för att gå till tandläkare. Om inte för smärtan, så för räkningen. Den presumptive patienten vill få bekräftat att mottagningen är en trygg plats.

Ett patientfall bör innehålla:

  • Porträtt på patienten
  • Tydliga behandlingsbilder före och efter
  • Berättelse på kundens språk och på tandläkarens språk.

Försök att få ett foto på patienten i hel eller halvfigur, samt några på ansiktet.  I berättelsen bör patienten fokusera på hur det kändes, medan tandläkaren beskriver vad som faktiskt hände. En leende patient bör vara slutresultatet.

Ett patientfall bör innehålla före och efterbilder samt ett leende porträtt. Foto: Fredrik Wennerlund.

 

Det viktigaste av omdömen

Recensioner, ratings och omdömen är andra sätt att låta kunder / patienter arbeta för dig, förhoppningsvis. Google är ju tjänsten som alla för eller senare utnyttjar. Omdömen hos Google – de gula stjärnorna – är de kanske viktigaste. Många företagare blir tagna på sängen över att se sitt företag recenserat på Google. Ännu värre är att upptäcka att INGEN recenserat företaget, eller att företaget inte ens dyker upp i sökningen. Google genererar enkla sidor åt företag och juridiska personer åt Google Maps. Ägaren måste göra anspråk på sitt företag. Majoriteten av alla företag har inte gjort detta anspråk.  När man gjort det, kan man komplettera med matnyttig information. (För er som inte kände till det, gör man detta anspråk på Google My Business.)  För att ge omdöme på Google måste man själv vara registrerad och inloggad på Google.

Andra forum för rating

Det finns även särskilda ”rejtingsajter” såsom Reco.se , vars omdömen går att infoga på den egna webbsidan.  Man kan även ge omdöme på Hitta.se och Eniro.  Slutligen finns Facebooks recensioner för er med egen Facebook-sida.

Tveksamma omdömen

Kan man lita på recensioner och omdömen på webben? Denna aspekt av internetmarknadsföring har fortfarande vissa trovärdighetsproblem. Vi har sett flera skandaler med fejkade omdömen. Troll, konkurrenter och ”serieanmälare” gnäller och klagar. En del användare gilla att skriva och sprida åsikter utan att faktiskt ha varit kund/patient. Det går alltid att rekrytera vänner och släktingar som skriver positiva recensioner.

Dåligt kan vara bra

Som så ofta med marknadsföring är den verkliga effekten svår att mäta. Det är givetvis ingen nackdel med många, positiva och detaljerade omdömen, där källan verkar pålitlig. Faktum är att en och annan negativ recension också är bra. Ingen är älskad av alla. Det dåliga omdömet är ”undantaget som bekräftar regeln” – som visar att de goda recensionerna är seriösa.

 

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

 

 

Tidigare artiklar i denna serie: