Hemsidan 2018: Del 5 De sociala medierna

Marknadsföring/patientinformation

Klubben "Våga Vägra Facebook" blir allt mindre. En webbsida måste inte backas upp av sociala medier. Men det är dumt att inte utnyttja den fantastiska möjligheten.

Omdömen, patientfall och recensioner

Det spelar ingen roll om du arbetar mot företag eller mot patienter / kunder. Sociala medier ger ojämförbara möjligheter till kommunikation och marknadsföring. Du som användare har en unik kontroll över innehållet. Sociala medier är webbsidans små släktingar på internet.

Sociala medier är sociala

Nyckelordet inom sociala medier är just ”sociala”. Inom marknadsföring och kommunikation, har vi människor störst förtroende för vänner och släktingar. Därefter vänners vänner. Detta är de sociala mediernas bärande idé. När en vän eller kollega skriver något trevligt på sin tandläkares Facebook, blir förmodligen några vänner nyfikna. Och den virala processen är igång…

Flexibelt men inte försummat

De sociala medierna är flexibla. De kan användas hur officiöst och hur personligt som helst. Det fungerar med envägskommunikation med endast grundläggande information. Det går även att sända hälsningar, berättelser, skämt, varningar, erbjudande, tävlingar och information i en allsköns blandning. Det som inte går är att försumma sitt konto. Att inte uppdatera är som att inte vattna en krukväxt.

Annonsera billigt och bra

Det går också att annonsera i de flesta sociala medier. Detta  är generellt billigare än i tryckt media. Annonserna i sociala medier tenderar att kunna pricka in sin målgrupp bättre än annonsering på Google.

Länka till webbsida

Ett företags Facebook-sida bör vara länkad från webbsidan. För en besökare, blir Facebook nästa logiska steg mot kunskap och kontakt. Processen är ofta som sålunda: Besökaren söker på nätet, efter exempelvis ”tandtekniker”. Man finner en intressant webbsida. Nu har besökarens intellekt och hjärna fått sitt.  Nu vill man ha den mänskliga aspekten. Vad är det för typ av människor? Känner jag någon där?  Vilka jobbar de med? Det är där Facebook kommer in. Enligt vissa undersökningar, besöker kunder webbsidor eller sociala medier tio gånger innan de kontaktar företaget. Länken till det sociala mediet för kunden / patienten är ett steg närmare avslut, köp eller kontakt.

 

Rätt använda är sociala medier ett fantastiskt sätt att kommunicera med omvärlden.

SOCIALA MEDIER: DE TRE STORA

Facebook

Svårt att vara utanför idag. Alla är där i någon omfattning. Erbjuder både annonser och socialisering. Utvecklas hela tiden med nya funktioner.

Instagram

Det snabbaste sociala nätverket. Arbetar främst med bilder som tas med smartphone. Till bilden skrivs några snärtiga textrader. För att leda besökare till bilderna förses bilderna med de berömda taggarna – enkla nyckelord som berättar vilken relevans bilden har. Taggar är alltid försedda med tecknet #. Taggarna bildar en egen kanal.  En besökare som söker taggen #vitatänder förväntar sig se fina bilder på vita tänder. Instagram har en något yngre användarkader.

Google

Ett Google-konto ger tillgång till en lång lista av tjänster och funktioner, som alla syftar till att nå ut och kommunicera. Google kan sätta ett företag på kartan i dubbel bemärkelse. Många av Googles funktioner medger delning av innehåll. En besökare eller partner får se och ta del av en begränsad del av innehållet.

 

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

Tidigare artiklar i denna serie: