Hemsidan 2018: Del 6 Content Marketing

Marknadsföring/patientinformation

De flesta har hört om content marketing. Detta begrepp har varit på tapeten länge inom webb och marknadsföring. Det är en form av marknadsföring som är lätt att själv behärska och utforma, där vinsterna kan bli stora.

En av de förgrundsgestalterna för content marketing är amerikanen Marcus Sheridan, en f.d. försäljare av swimmingpools i Virgina. Boken ”They Ask You Answer” beskriver hur han tjänade 3 miljoner dollar på ett enda blogginlägg. Sheridans idéer om content vänder upp och ned på många av begrepp inom marknadsföring. Själv påstår han att hans teorier är gamla som gatan.

Svårt att hitta köpsugna konsumenter

Bakgrunden är ungefär sådan här: Den mesta reklamen är bortkastad, eftersom kunden inte är redo för köp. Det har alltid varit svårt att sälja saker och tjänster som kunden inte känner behov av eller inte vill befatta sig med för tillfället. Marknadsförare och säljare har då förlitat sig på sitt övertag i information samt på att ”trägen vinner”. Detta går inte längre. Med internet kan alla som vill researcha.

Motstånd mot påflugen reklam

I själva verket är de flesta konsumenter idag måttligt intresserade av reklam över huvud taget. Få uppskattar att bli uppringda av säljare, att få favoritlåtar avbrutna av reklam, eller att få in reklam för betting, livsmedelskedjor och tandkräm mitt i en spännande film.

Det man vill köpa vill man läsa om

Men reklam och marknadsföring är varken död eller i kris. Vi vill köpa saker. Och vi vill läsa om de saker vi vill köpa. Enligt content marketings-teorierna tar kunden själv reda på information sin egen takt. Uppgiften är att förse kunden med denna information.

Sällanköp och strategiskt

Ju mer strategiskt, komplicerat och dyrt ett köp är, desto lämpligare är content marketing. Den som exempelvis vill låta göra en omfattande bettbehandling med tandimplantat, skalfasader, porslinskronor, blekning och tandreglering hos en tandläkare, vill veta vad det kostar, vem som skall göra det, vilka alternativ som finns och vad som skiljer de olika alternativen. Och vederbörande vill veta det UTAN att kontakta tandläkaren.

För att sammanfatta: Man vinner kunder genom att förse kunden med fullständig, och korrekt och ärlig information.

 

Foto: Luisosorio / Free Images

CONTENT PÅ DIN WEBBSIDA. NÅGRA PRINCIPER:

  • Skriv vad du kan göra för kunden. Undvik övriga infallsvinklar.
  • Var ärlig i marknadsföringen. Ge kunden den rätta informationen. Berätta om möjliga problem!
  • Använd någon slags spårning på webbsidan som visar vad kunderna är intresserade av.
  • Jämför olika varor och tjänster med varandra.
  • Recensera tjänster och produkter åt dina kunder.
  • Besvara varenda fråga du någonsin fått, redan på hemsidan!
  • Använd rikligt med bilder, animationer och video.
  • Skriv ut priser redan på hemsidan, men förklara utförligt varför det kostar som det kostar.
  • Skriv för kunderna – patienterna om du är tandläkare. Strunta i vad kollegor må tycka.

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

Tidigare artiklar i denna serie: