Hemsidan 2018: Del 8 En värld av digital marknadsföring

Marknadsföring/patientinformation

En hemsida är mer än en presentation på nätet. Den är ett nav för digital marknadsföring och kommunikation. Här har utvecklingen gått rasande snabbt de senaste åren. Och kanske är det bara början av vad komma skall.

En värld av digital marknadsföring

Hemsidans analysverktyg

Efter ett tag undrar de flesta: ”Vad händer på min webbsida? ” Vad gör den för nytta? Vad läser folk?” Då är det kanske dags att implementera att analysverktyg. Googles verktyg Analytics och Search Console är de vanligaste. Flera plug-in program för WordPress förser dig med bra statistik. De ger information om hur besökarna beter sig på din hemsida samt hur de hamnade där. Analytics serverar nyckeltal i massor: Antalet besökare samt vilka sidor som är populärast, givetvis. Du kan också få  information om varifrån de flesta besökare kommer, samt om de använder mobiltelefon eller stationär dator. Google gör också kvalificerade gissningar om användarnas intressen, ålder och kön. Särskilt intressant är din Avvisningsfrekvens. Det är ett värde för hur många som lämnar din sida efter någon sekund. Alla träffar i världen hjälper inte, om ingen stannar kvar på sidan.

Search Console talar om för dig vad besökaren sökte när vederbörande hamnade på din sida. Det kan ge dig en fingervisning om vad som borde stå på din sida. Både  Analytics och Search Console är helt gratis. Tillsammans hjälper de dig att finslipa din strategi och underrättar dig om marknadens intresse.

Newsletters och e-post brev

Regelbundna utskick med e-post är ett utmärkt sätt att kommunicera med befintliga kunder. I vissa fall är det även ett bra sätt att få nya. Den sistnämnda strategin är mer riskabel. Spammare har förstört marknaden för länge sedan. Som alltid måste man erbjuda något värdefullt, annars uppfattas utskicket som störande. Programmen för e-postutskick, såsom MailChimp blir allt billigare och allt mer användarvänliga.

Annonsering på Google och i sociala medier

Det är enkelt, effektivt, och lätt att kontrollera. Idén är enkel. Man riktar in sig på ett sökord och skriver två – tre väl valda meningar. Google använder sökordet för att presentera annonser åt personer som söker på det eller liknande ord. Man kan till och med stjäla en konkurrents namn som sökord och rikta sökningen till din annons. Facebooks annonsering skapar annonser i en rad format, inklusive många för smartphones. Annonser i smartphones – eller mobilt internet som det också kallas – anses idag ”hett”. Annonserna i detta medium förutspås stiga i rasande fart. Smartphone eller inte, någonstans i processen skall kunden ta kontakt med dig. Vanligen riktas besökarnas just till den egna hemsidan.

Infographic: Money Follows Eyeballs – Mobile Ad Boom Continues | StatistaDu hittar mer infografik på Statista

Live chat över video

Till sist en liten titt i kristallkulan. Att prata med läkare via smartphone är redan en realitet. Fortfarande omstritt, tycks systemet vara här för att stanna. Det finns redan liknande tjänster för tandvården. Kanske blir det ett krav i framtiden att kunna video-samtala med en patient. Om tekniken och intresset finns, brukar det slå igenom.

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

Tidigare artiklar i denna serie: