Hemsidan 2018: Del 7 Tidbokning

Marknadsföring/patientinformation

Den klassiska telefonen håller på att allt mer ersättas av nya moderna kommunikationskanaler såsom mail och webb. Internet är flexibelt. Därför finns det idag flera olika sätt att låta patienter boka tid online för den som vill.

Det finns idag många sätt att bok tid online.

Många mindre aktörer – framför allt privata – använder ett enkelt formulär eller bara en e-postadress. En del andra nöjer sig mer att sätta ut ett telefonnummer. Hos de större aktörerna – såsom Folktandvården och de stora privata kedjorna är det vanligt med bokningssystem som är kopplade till journalsystemet. Dessa system lyfter ut lediga tider och parar ihop dem med patienternas begäran.

Bokningssystem för stora och små aktörer

De flesta 3-parts bokningstjänsterna på marknaden fungerar utmärkt för enstaka mindre eller mellanstora mottagningar men de tenderar att fungera mindre bra för kedjor eller större företag med flera kliniker. Dessutom blir det ofta dyrare eftersom licenserna blir fler. Det är bland annat därför de större aktörerna på marknaden har utvecklat egna system.

Olika sätt att boka tider

Många egenföretagande tandläkare har lagt ut bokningssystemet till tredje part.

Ett annat sätt att lösa tidsbokningar online är t.ex. bokningssystem E-tand, som produceras av journalleverantören Almasoft. Anmälningen sker fortfarande från den egna webbsidan. Kopplat till journalsystemet plockar det automatiskt fram tider till patienten.

Det går också att registrera tider hos bokningssidor såsom bokadirekt.se, bokavard.se eller tandlakare.se, m.fl.

Bokning i sociala medier

Slutligen finns Facebook och andra sociala medier. På mottagningens Facebook går det att ta emot bokningar på minst två olika sätt: Dels genom Messenger-funktionen, dels från formulär som går att lägga till. Sedan en tid tillbaka går det också att skapa formulär för bokning i Instagram.

Som alltid går det att kombinera bokning via t.ex. Google-annonsering. Annonsen länkas då till tidsbokningen  till den egna hemsidan. Samtidigt stiger även hemsidan i Googles ranking, SEO.

Huvudsaken är att patienten upplever att tandläkaren kommunicerar på ett bra sätt.

Dialogen med patienterna är det centrala. Enkla snabba, kommunikationer är det som gäller idag.

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.

Tidigare artiklar i denna serie:

Relaterat: