Hemsidan 2018

Marknadsföring/patientinformation

På samma tid det tar att dra ut en tand, går det att skapa och lägga ut en webbsida.
Men att bara lägga ut en webbsida räcker inte år 2018. Den måste vara snygg, snabb, lättmanövrerad, säker och ge ett intryck på några tiondels sekunder. Det är vad dina patienter och kunder förväntar sig. Annars bläddrar de bort den.

Å andra sidan vill kunder ha riklig och substantiell information om det de vill köpa. Att utelämna information som besökare letar efter betyder att de hittar den någon annanstans. Kanske på en av dina konkurrenters webbsidor.

Lättare och lättare att skapa, är webbsidor idag svårare och svårare att nå fram med. Idag 2018 finns över 1,3 miljarder webbsidor. I en serie artiklar skriver vi om den viktigaste av dem: Din Hemsida 2018.

Därför är hemsidan viktig

2018 är det självklart med hemsida och internetnärvaro. Men fortfarande saknar många i Dental-Sverige egen hemsida eller saknar kontrollen över den.

Sverige är ett uppkopplat land. 95 procent av svenskar över 12 år har tillgång till internet hemma. 93 procent av hushållen har dator i hemmet. Det finns en smart mobiltelefon i 85 procent av alla hushåll, enligt en rapport från Stiftelsen Internet Sverige: Svenskarna och internet 2017

 

Hälsa på nätet populärt

Enligt samma rapport är informationssökning om hälsa och sjukvård är ett av de största användningsområdena. 85 procent av svenska internetanvändare söker efter information om hälsa och medicin. Uppåt 40 procent söker varje månad. Kort sagt, det är nödvändigt att ha en hemsida för att synas och för att överhuvudtaget räknas med. Rätt använd kan den vara ett mycket kraftfullt redskap för marknadsföring.

 

Mäktigt globalt media

En hemsida positionerar ägaren. Den ger trovärdighet, framför allt bland de yngre. Den besvarar grundläggande frågor till kunder och patienter. Jämfört med andra media, är webbsidan överlägsen i fråga om användarkontroll och flexibilitet. Ändringar utförs i realtid och kan nås av alla direkt.

 

Organisationer och enskilda

De flesta som kan, har idag en webbsida. Men många aktörer i tandvårdssverige har liten kontroll över sin webbsida. Stora koncerner med huvudkontor utomlands sköter sådant centralt. De stora svenska organisationerna för tandvård har egna policys. Det är inte självklart att enskilda tandläkare självständigt får utforma hemsidor.

 

Att vägra webbsida

Varför skulle någon INTE ha en hemsida om man kan? De som prompt vägrar, säger förmodligen att verksamheten fungerar ändå. Många tandläkare är väl etablerade på sin ort. De saknar konkurrens och behöver sällan göra reklam.

 

Föråldrade sidor

Många har idag föråldrade webbsidor, som inte fungerar väl i surfplattor eller smartphones. Ibland saknas formulär eller bilder. Det innebär att man gör ett sämre intryck, precis som dålig tandhälsa i undersökningar visat sig göra dåligt intryck.

 

Tekniskt och trist

Omvänt, finns många tekniskt fulländade sidor utan användbar information. De riskerar idag att bli bortbläddrade.

 

/Esbjörn Börjeson

 

Är din hemsida trött? Beror det på design, innehåll eller teknik? Chansa inte, förbättra alla tre! Kontakta Esbjörn Börjeson, webbutvecklare och skribent. Esbjörn driver egna företaget Börjeson Info.