Historia och trender 2014/2015

Aktuellt

AKTUELLT: Vi lever i en föränderlig värld. Här kan du läsa om förändringar och trender som på olika sätt berör oss som arbetar med svensk tandvård.

 

Tandvårdsersättningen

Nya ersättningsregler för tandvård fr.o.m. 1 september 2014.

Utredning om ett förbättrat tandvårdsstöd (klar aug 2015).

 

Riksdagsvalet 2014/2015

Vinster i vården? Utreds av regeringen.

LOV? Ingen vet riktigt hur det kommer att bli.

Framtida politisk ovisshet.

 

Förändrade skatteregler

3:12 regler påverkar framförallt Praktikertjänst.

Beskattning av fiktivt aktievärde påverkar också Praktikertjänsts ägare.

Moms på kosmetisk tandvård fr.o.m. 1/1 2015.

 

Utbildningsbehovet

Karlstad lägger ner sin tandhygienistutbildning, vilken motsvara c:a ¼-del av tandhygienistutbildningen i Sverige.

Bristen på tandsköterskor håller på att bli alltmer akut.

Kursdeltagande/vidareutbildning inom tandvården minskar för varje år.
Många kurser ställs in pga. för få deltagare/intresse.

Socialstyrelsen håller för närvarande på med att utreda eventuell obligatorisk vidareutbildning. Rapport förväntas vara klar i januari 2015.

 

Ökad invandring och integration

Sverige tar emot många invandrare som behöver tandvård.

Sverige får många nya yrkesutövare inom tandvården som snabbt behöver lära sig svenska och få sin utbildning validerad.

 

Den allt äldre befolkningen behöver mer tandvård

Antalet pensionärer ökar samtidigt som vi lever längre.

 

Relevant information och kunskap

Verksamma människor vill själva välja den information de tycker är relevant. Informations- och kunskapssökning börjar oftast på nätet.

Sökning på ordet ”tandvård” ökar se Google Trender >> Här kan du också se hur och var trendiga sökord är!

 

Information, kommunikation och marknadsföring flyter ihop

Många försäljnings-, marknads- och kommunikationsavdelningar blir en och samma. Vi har fått nya köpvanor! Först tittar vi på nätet och sedan handlar vi. För tio år sedan fick en Volvohandlare 7,5 besök i bilsalongen, idag 1,5 gång innan hen köper en ny bil.

Det personliga mötet blir därmed också viktigare.

 

Ingen reklam tack!

Många värjer sig mot reklam. Man vill ha information men inte reklam. En artikel, informativ text eller video fungerar oftast bättre än traditionell annonsering.

 

Informationsinhämtning

Användningen av mobila läsare, framförallt smartphones och läsplattor ökar. Detta ställer nya krav på ökad läsbarhet av webbsidor och nyhetsbrev.

Nerladdning (s.k. delning/vidarebefordran/viral spridning) av mejl, sms, text, bild, videos, musik och pod-casts ökar.

Tillgången till gratis uppkoppling till nätet ökar på tåg, bussar, flyg, caféer, hotell, receptioner och offentliga platser. Många har numera ”kontoret på fickan”.

 

Media

Det traditionella tidningsläsandet fortsätter att minska. Mediabevakning sker på nätet och nyheter är ofta redan gamla när de kommer i tryck.

Alltmer mediekonsumtion sker via olika sökfunktioner, framförallt via Google men också via olika playkanaler, nättidningar, musikkanaler, webbaserade uppslagsverk och appar.

Media tillhandhåller dock inte riktigt all information gratis. Många traditionella tidningar har login och begränsas till prenumeranter av ekonomiska skäl. Mediabranschen går generellt sett dåligt ekonomiskt och söker fortfarande efter en bra affärsmodell (sätt att ta betalt). Kan liknas vid musikindustrin för några år sedan.

Olika sociala medier ökar. Facebook är fortfarande stort men ser ut att ha stagnerat. Många andra mer anpassade sociala medier såsom Google+ och Instagram har ökat i användning.

Google Ads dominerar annonsmarknaden för banners.

 

”På riktigt”

Den virtuella verkligheten har blivit så vanligt att man numera behöver betona när saker och ting är ”på riktigt”!
Notera hur ofta vi använder de orden idag.

 

Andra trender att ha koll på:

/Per Ahlberg

Taggar
Aktuellt