Kallelse via SMS

KOMMUNIKATION: Folktandvården i Uppsala län slopar kallelse med brev och blir först ut i Folktandvårdssverige och landstinget med kallelse via sms.

– Det känns som en självklarhet 2015 och lättare för individen att direkt kunna planera in tandvård i sin vardag, säger kommunikationschef Katja Öberg Lundgren.

Folktandvården har i flera år skickat en påminnelse via sms dagen innan bokat besök. Framöver får kunder som lämnat sitt mobilnummer även själva kallelsen via sms. Det innebär en miljöbesparing på hundratusentals brev per år. Men främst är det en ökad service.

– Det ska vara enkelt att komma ihåg inbokade möten. Om tiden inte passar kan du via mobilt bank-ID direkt gå in och ändra sin tid eller ringa oss, säger kommunikationschef Katja Öberg Lundgren.

Sms-kallelse är en del av Folktandvårdens tillgänglighetsarbete.

– Vi har idag en del som inte dyker upp på bokad tid. Det är värdefull tid som vi skulle kunna hjälpa andra på. Vi vet också att många går in på nätet för att se när de nu hade sin tid. Att då redan från början ha tiden inlagd i mobilen skulle hjälpa dem.

SMS_Kallelse

Teknisk back-up

Sms-kallelse skickas enbart till dem som anmält sitt nummer och som idag får sms-påminnelse. Andra får fortsatt kallelse med brev.

Förändringen breddinfördes vid månadsskiftet men har testats sedan november.

– Alla är positiva – administrationen effektiviseras, vi sparar på miljön och ökar tillgängligheten, säger Katja Öberg Lundgren.

Folktandvården ser om sms:et gått fram och om det öppnats. Om något blir fel eller sms:et inte läses inom tre dagar så skickas kallelse via brev istället. Det kräver dock att man lämnar rätt mobilnummer. Om man vet att man bytt nummer nyligen eller är osäker på om man lämnat sitt nummer så kan man anmäla det via 1177.se e-tjänster eller kontakta sin klinik. Man kan också avanmäla tjänsten.

Källa: Landstinget i Uppsala län