Kliniken som imagebyggare – Del 3 – Kläderna gör medarbetaren

Tandvård

I tredje delen av Dental24s artikelserie om Kliniken som imagebyggare har vi pratat med två olika leverantörer av yrkeskläder som tillsammans ger några riktmärken för dig som ser klädseln på jobbet som en konkurrensfördel och vill nå ända fram!

När vi väljer kläder privat kan vi lägga lika mycket fokus på att vi ska känna oss fina som på det rent praktiska, exempelvis att kläderna ska vara komfortabla, lättskötta och svala eller varma. Vi kan även låta klädvalet visa vilka vi är och hur vi vill bli uppfattade. När det gäller klinikens arbetskläder blir det lite mer utmanande eftersom vi är ett kollektiv. Hur hittar vi en lösning som ger kliniken en sammanhållen profil och ändå lämnar utrymme för att framhäva sin egen personlighet, så att man känner sig bekväm i kläderna och faktiskt stolt över sin tillhörighet?

Jag kan väl själv…

– Vad skulle du säga om du varje morgon tvingades bära privata kläder som någon annan valt ut åt dig? Den intressanta frågan ställer Cathrin Edblad, prisbelönt designer. Hon har, tillsammans med Rebecka Ardo, operationstandsköterska, grundat yrkeskläder-företaget Wear at Work. (WAW)

Utifrån deras kombinerade kompetenser vill de att tandvårdspersonalen ”ska kunna se ut som de professionella yrkesmänniskorna de är”.

Rebecka Ardo och Cathrin Edblad – WAW (Wear at work) grundarna

Tandvårdens klädval länge hierarkiskt styrt

Utöver de yrkesmässiga kraven har tandvårdspersonalens kläder traditionellt varit ganska så hierarkiskt styrda. Tandläkaren hade länge blått och för de övriga medarbetarna anammades efter en tid grönt, vilket skulle inge trygghet för patienten, som ju ligger där i stolen så utelämnad.

Men grönt associeras dessvärre än idag med operationsrummen och kirurgiska ingrepp, vilket omedvetet kan skapa mer oro än trygghet hos patienterna. Allra störst kan oron bli hos tandvårdsrädda patienter som på grund av sina ofta stora tandvårdsbehov, har genomgått någon kirurgisk behandling.

Men tiderna förändras och idag ser alltfler klinikchefer sig själva mer som en ledare, som är en i gruppen och även vill visa detta genom sitt klädval. Lägg därtill en ny generation tandvårdspersonal som vill vara sig själva lika mycket som en del av helheten.

My Dentist – kläder från WAW

Alla lika men ändå olika

– Klädseln är så mycket mer än bara uniform, funktionalitet och passform; det är en förlängning av varumärke, identitet och värderingar, säger Sofia Wackling, marknadschef på Hejco. Du kan påverka människors uppfattning om din klinik genom allt från färgval till om ni ska ha en strikt stil eller något mer avslappnat som muddbyxor och pikétröjor.

Sofia Wackling – Marknadschef på Hejco

Både Sofia och Rebecka betonar hur viktigt det är att engagera personalen i valet av kläder, så att de får känna sig både professionella och fina i dem.

Boråstandläkarna – kläder från Hejco

Skor och skor

När patienterna sitter i väntrummet har de all tid i världen att lägga märke till hur ni går klädda. Allt ifrån att man tydligt kan se vilka som är era medarbetare (trygghet) till hur väl er klädstil håller ihop och matchas (intryck). Lämna heller inte skorna åt slumpen, de syns tydligt när ni skyndar förbi en sittande patient och kan bli alltifrån grädden på moset till ett brott på den röda tråden.

Nu för tiden vill många gå i gympaskor. Tänk på det redan från början och beställ matchande skor till alla i personalen som önskar det, helst tvättbara.
I dag finns det skor som ser bra ut och samtidigt medger att man känner pedalen utan att behöva ta av ena skon.

Rätt kostar inte mer

En genomsnittlig klinik lägger cirka 1 % av kostnaden per behandlingsrum på arbetskläder, vilket redan är en liten kostnad. WAW och Hejco har hunnit ekiperat mångahanda tandvårdsmedarbetare under årens lopp. Erfarenheten visar, med all säkerhet, att det inte kostar mer att välja rätt. Det vill säga kläder som är såväl funktionella som fina och rätt profilerade.

Boråstandläkare – kläder från Hejco

Sju sköna tips för dig som ska välja arbetskläder
1. Avsätt tid. Genomsnittstandläkaren har 12 minuter om dagen att lägga på annat än patienterna. Brist på tid kan göra att man försöker hinna med att göra allting själv, med följden att klinikchefen, som ju oftast är en man, gör manliga val till en arbetsplats där vanligtvis 80 % är kvinnor.

2. Involvera personalen. Ta gärna hjälp av en stylist från leverantören, som hjälper personalen att göra ett val de själva är stolta över. När man trivs med det man arbetar i, förmedlar man det även till patienterna vilket skapar ökad trivsel. Stylisten gör det dessutom lättare att nå hela vägen i er profil.

3. Välj rätt material. Visst kan det vara praktiskt med strykfritt och polyester; men närhelst möjligt, prova också naturmaterial som bomull och bambu; på så sätt kan huden andas och kläderna börjar inte lukta lika lätt. Självklart ska man kunna tvätta kläderna i 60° grader och plaggen ska hålla både form och färger.

4. Sprid extra trivsel genom säsongsanpassning. Gläd er patienter genom att ta emot dem i olika modeller för höst, vinter och vår.

5. Glöm inte utanpåplaggen. En varm poncho eller collegetröja i samma stil gör att dina medarbetare, till en förhållandevis liten merkostnad kan visa upp kliniksprofilen även när de är på lunch eller utför övriga ärenden.

6. Gå steget längre med skor. Det blir allt vanligare att man som arbetsgivare utöver rock och byxor även står för arbetsskor. Matchande skor blir grädden på moset.

7. Kom ihåg att det inte kostar mer att välja rätt. Fint och funktionellt behöver inte alls kosta mer än att välja det gamla vanliga.

Inspiration – kläder från WAW

/Dental24 i samarbete med WAW och Hejco

Taggar
Tandvård