Kliniken som imagebyggare – Del 1

Tandvård

”Trivsel” är - tillsammans med professionalitet – ett av de vanligast förekommande orden när man diskuterar vad som bygger lojalitet hos personal och patienter. Välkommen till Dental24s artikelserie där vi i tre delar tar upp de faktorer som gör kliniken till en stark imagebärare. I den första artikeln vill vi ge insikt om ”Varför” du ska göra något. Artikel 2 berättar om ”Vad” du kan göra och ”Hur” du kan genomföra det”. Vi syr ihop säcken med en avslutande artikel om arbetsklädernas betydelse. 

Del 1: Hitta den röda tråden (Varför)

I den första delen av Kliniken som imagebyggare låter vi ett klinikutvecklingsföretag och en klinikchef komma till tals om varför det är så viktigt att kliniken förmedlar rätt intryck – från informationen på hemsidan till miljön i vänt- och behandlingsrum, där även klädsel spelar in.

Besöket hos tandläkaren eller tandhygienisten kan innebära allt ifrån rädslor och ett nödvändigt ont – till att man får beröm, känner sig fräsch och omhändertagen och går hem på lätta fötter.

Väntrummet - Dagnelidkliniken, Göteborg

– Klinikens utformning kan aldrig övertrumfa bra vård. Vad den däremot kan göra, är att förstärka patientens upplevelse av den vårdkvalitet som de facto finns. En fräsch klinik som andas trygghet, professionalism och omhändertagande får patienterna att trivas. Det säger Cedwin Sandanam som tillsammans med Sara Sandanam driver företaget Jubile, där de med gemensam passion och kompetens har gjort klinikutveckling till en specialitet.

Cedwin och Sara Sandanam - grundare av Jubile

Behandlingsrum på Dentalakademien i Stockholm - ett arbete från Jubile

En god cirkel

– Den image du bygger upp hos patienterna är viktig, de är ju dina främsta marknadsförare.  Även medarbetarna kommer att uppskatta den extra trivsel du bygger upp och känna lust att utvecklas och göra ett ännu bättre jobb, vilket ger nöjdare patienter. Det blir som en god cirkel, menar Sara Sandanam.

Viktigt att anpassa sig till sin patientstock

Marcus Dagnelid, som är specialist i oral protetik och klinikchef på Dagnelidkliniken i Göteborg, instämmer helt:

– Vi har exakt koll på vilka som är våra kunder; kön, ålder, ort och varför de kommit till just oss. ”Er hemsida talade till mig” säger exempelvis kunder med olika grader av tandvårdsrädsla. Många talar naturligtvis också om själva upplevelsen och spa-känslan. Och kaffet förstås…

Men det kanske tydligaste kvittot på att det fungerar är nog ändå de mellan hundra och hundrafemtio nya kunder som tillkommer per månad. Så har det i snitt varit sedan kliniken invigdes.

När Marcus år 2011 började bygga den nya Dagnelidkliniken hade han stakat ut hela patientresan – från behandlingarna till inredning, dofter, service, teknik och eget framtaget kaffe. Han ville att kunderna, som han föredrar som begrepp framför patienter, skulle känna att de hamnat rätt redan när de går in på hemsidan, vars bilder snarare för tankarna till ett spa än en typisk tandklinik.  Med sig hade han familjens grundvärderingar där tandvård bedrivits framgångsrikt av föräldrar sedan 1976.

Marcus Dagnelid, Leg. Tandläkare, specialist i oral protetik, klinikchef och VD på Dagnelidkliniken; tillsammans med pappa Christer Dagnelid, Leg. tandläkare, specialist i oral protetik och Utvecklingschef på Dagnelidkliniken.

Förutom de mycket avgörande ”mjuka värdena” har Dagnelidkliniken allt inom tandvård samlat under ett tak: akuttandläkare, specialister, tandtekniker och psykologer som behandlar tandvårdsrädsla. Kliniken drar dessutom nytta av den digitala tekniken. Digital avtryckstagning, bildskärmar på alla behandlingsstolar och väggar, bedövningstekniken Wand och fri Wifi för patienterna är exempel på hur man kan ge både skonsammare och bättre behandlingar samt utökad trivsel.

Marcus viktigaste tips till dig som ska göra om eller fräscha upp din klinik är dels att fråga dig själv hur du skulle vilja uppleva ditt tandläkarbesök. Dels att tala med dina patienter och ta reda på vad som är absolut viktigast för dem.

Han tycker dessutom att det är en brist att tandläkarutbildningen bara lär ut det som handlar om munhälsa och de egentliga kliniska behandlingarna: man lär sig inte något om att driva företag eller att marknadsföra sig. Marcus har själv tagit flera olika kurser i marknadsföring och haft många möten med sin reklambyrå för att komma dit han vill med kliniken.

Cedwin och Sara på Jubile har träffat många klinikägare som själva har gått med tankar om att ha en mer tilltalande och trivsam klinik, men inte vet exakt vad de ska göra och hur de ska gå tillväga. Dessutom försöker man ibland ta hela ansvaret för arbetet själv, och blir förtvivlad över hur det har kört ihop sig när byggstöket inte hann bli klart under sommar- eller juluppehållet. Plötsligt ska man hinna ta emot hantverkare och patienter samtidigt, vilket ju blir lite svårt. Därför är deras tips att ta hjälp av ett proffs, det lönar sig.

I del 2 – ”Vägen till en trivsam upplevelse” kommer vi att presentera konkreta råd och exempel på vad och hur man kan göra för att nå ända fram. Håll utkik och se fram emot att, bland annat, ta del av Dagnelidklinikens stora kaffe-upplevelse och Jubiles handfasta råd.

 

/Dental24 i samarbete med Dagnelidkliniken och Jubile

Taggar
Tandvård