Konsttävling ska visa vägen till ett friskt leende

Tävling

Nu lanseras konsttävlingen ”Konsten bakom ett friskt leende” – där studenternas munhälsokonst ska utrycka hur man skapar ett friskt leende för livet - och där vinnarna får åka på en gruppresa till New York!

I Sverige råder en tämligen allmän kännedom om att hälsa och munhälsa hänger ihop. Det finns dock ett antal riskgrupper som inte helt insett detta. Bland annat unga vuxna mellan 20-29 år som, trots en ökad godis-och läskkonsumtion, inte borstar tänderna två gånger om dagen och inte heller besöker tandvården så ofta som de borde.

Konsten bakom ett friskt leende.

Konsten bakom ett friskt leende är ett initiativ från Curaprox Sweden AB. Syftet med konsttävlingen är att genom glädje, kreativitet, gemenskap och görande, öka ungdomars och unga vuxnas medvetenhet kring en god munhälsa.

Vem kan delta i konsttävlingen?

Tävlingen vänder sig till:

  • Elever på alla Tandläkarhögskolorna.
  • Elever inom estetiska linjen, alla inriktningar, på gymnasieskolan i Stockholm.
  • Elever på Konstskolan i Stockholm.

Vad vinner man?

Förutom äran av att vinna en konsttävling kommer priset även att premiera hela klassen; alltså inte enbart den vinnande gruppen:

  • Vinnarnas munhälsokonst, som ska uttrycka hur man skapar ett friskt leende för livet, ska ta dem på en gruppresa till New York, med 3 hotellövernattningar och besök på det världsberömda Museum of Modern Art – MoMA.
  • Dessutom får varje elev i vinnargruppens klass en Curaprox eltandborste Easy, till ett värde av 995 kronor per eltandborste.

Vy över New York med Empire State Building

Hur väljer man vinnarna?

Vinnarna utses den 21 maj 2019 genom en kombination av jury- och online-röstning, där båda väger lika mycket. Skulle online-röstningsresultatet vara oavgjort, har juryn den utslagsgivande rösten.

Juryn väljs av Curaprox. För att kunna bedöma bidragen utifrån olika infallsvinklar, består juryn av olika typer av expertis: konstvärlden, tandvården, media och Curaprox-representanter.

Per Ahlberg – grundare och chefredaktör på Dental24 – är en jurymedlem och upplever att konsttävlingen är ett bra initiativ.

– Att genom skrämselpropaganda och pekpinnar enbart fokusera på de allvarliga konsekvenserna de ohälsosamma vanorna har, inte minst när de redan är etablerade, ger sällan långvariga beteendeförändringar. Tänk exempelvis på att det fortfarande finns rökare, i alla åldersgrupper, trots en utbredd kännedom om rökningens skadeverkningar! – säger Per.

– Jag tyckte att idén med en konsttävling var kul och kreativ. Det är bra att förknippa preventiv tandvård med något man gör för att det är roligt. Dessutom tycker jag att det är viktigt att involvera de kommande tandläkargenerationerna i det förebyggande munhälsoarbetet, avrundar han.

Övriga jurymedlemmar är:

  • Nathalie ”Nattid” Danielsson – Mediafantast, en av Sveriges mäktigaste unga som genom sina sociala mediekanaler når ut till 2,5 miljoner fans.
  • Jasmin Lillo Lara – tandhygienist som bland annat driver patientbloggen tandkollen.nu
  • Laura Breitschmid, Juryordförande – Driver konstcentret Raum für Kunst i Luzern och är kuratorassistent på Luzerns Konstmuseum i Schweiz. Laura är dotter till Curaprox grundare.
  • Richard Ström – Styrelseordförande Curaprox Sweden AB och Affärsutvecklare på Curaprox huvudkontor i Schweiz.
  • Max Wettach – Konstsamlare och Varumärkesansvarig – Curaprox Schweiz.

Hur fungerar tävlingen?

Eleverna ska arbeta i grupper om 4 personer och genom sin munhälsokonst ska de uttrycka hur man gör för att uppnå en god munhälsa.  Alla konstformer är tillåtna.

Den lilla extra utmaningen är att [BE YOU.] – tuben, innehållet eller både och – ska användas som en naturlig del av deras konstverk. Naturligtvis förser Curaprox deltagarna med de varuprover som ska användas i arbetet.

Observera att det finns plats för max. 200 deltagare, dvs. 50 grupper á 4 personer och sista anmälningsdag är 12 april 2019. Vill man som tandläkarstudent delta i tävlingen, bör man anmäla sig snarast då det är först till kvarn som gäller!

Anmälningsformuläret och komplett information om Konsten bakom ett friskt leende finns på konsttävlingens hemsida: www.beyoukonsten.se 

Kort om [BE YOU.] – Express Yourself – Tandkrämen som ger lust att borsta tänderna.

Med [BE YOU.]-tandkrämen vill Curaprox visa att det är möjligt att förvandla ett rent måste till något mer lek-och lustfyllt.  Man kan välja mellan sex fantastiska smaker, var och en i sin egen färgglada förpackning. Allt för att uttrycka vad man känner för just den dagen!

[BE YOU.] – Express Yourself är den produkt som eleverna ska använda i konsttävlingen. 

 

Kort om Curaprox:

Curaprox är ett varumärke för munvårdsprodukter från Curaden AG med säte i Kriens, Schweiz.

Curaprox sortiment består bland annat av tandkrämer, tandborstar, mellanrumsborstar och el-tandborstar.

Produkterna finns i över 70 länder på alla 5 kontinenter.

Patient/Konsumentdistribution i Sverige sker idag genom tandvårdskliniker; Apotekskedjor: apohem.se, apotea.se, Apoteket AB, Apoteksgruppen, Apoteket Hjärtat; kosmetikkedjan LYKO och Curaprox egen webbshop.

 

Källa/i samarbete med: www.curaprox.se

 

 

Taggar
Tävling