Mer ros än ris på tandläkarnas hemsidor – men ha koll!

Aktuellt

BEMÖTANDE: En patient i England har stämts av en tandläkarklinik på 1,5 miljoner kronor för att ha skrivit en negativ recension på nätet. Det är ett ovanligt beslut som troligen bara skapar mer oönskad uppmärksamhet för kliniken. En genomgång på nätet av svenska tandläkarkliniker visar att de flesta får mer ros än ris.

Mera ros än ris

I Dental24s genomgång ingick hemsidor från både enskilda tandläkare, tandvårdskedjor och större kliniker. Bara med en enkel sökning på Google ”Tandläkare + ort” får man upp ett antal tandvårdskliniker på orten som listas med kort fakta om verksamheten och ett antal omdömen från patienter.

De positiva omdömena överväger och många patienter uttrycker stor tacksamhet för god vård och gott bemötande. Ofta är det människor som lider av tandläkarskräck som skriver av sig och samtidigt vill rekommendera kliniken till andra.

De kritiska omdömena är ofta långa och utförliga med ingående detaljer om vad som gått fel. Ofta hängs namnet på den behandlande tandläkaren ut. Missförstånd och ilska dryper mellan raderna.

ros

Få bemötanden från tandläkarna

Trots den ibland ganska tuffa kritiken förekommer mycket sällan några bemötanden från tandläkarna – varken på klagomålen eller tacken.

Ett bemötande ger ofta ett mycket professionellt intryck och skapar god renommé. Negativa omdömen borde alltid bemötas men även positiva omdömen skulle ibland kunna kommenteras för att ytterligare förstärka klinikens profil.

 

Betyg från 2,9 till 5,0

De undersökta klinikerna har fått betyg mellan 2,9 och 5,0 på en betygsskala där 5 är maximalt.

Flertalet kliniker ligger mellan 4,0 och 5,0 så det tycks inte vara någon katastrof att få några negativa betyg eftersom de positiva överväger.

 

Ha koll på nätet!

Den viktigaste slutsatsen av denna genomgång är att hålla koll på nätet! Googla då och då för att se om det ligger något mindre fördelaktigt omdöme på sidan som behöver bemötas. Då kan missnöjda patienter få en förklaring och övriga besökare se att den här kliniken bryr sig om sina patienter. När man som den engelska kliniken försöker tysta en patient med stämning har det mesta redan gått helt överstyr.

 

 

Så här kan det alltså gå när det går riktigt illa:

Metro: Patient skrev negativ recension på nätet – stäms på över en miljon

 

 

/Gunilla Ekholtz

Skribent Dental24

Taggar
Aktuellt