MyDentist avdramatiserar tandvårdsbesöket

Kliniknytt

Tandvård ska vara tillgänglig och enkel för patienten enligt Fredrik Wistrand, en av grundarna till MyDentist. Entrén till kliniken är en butik där patienterna kan handla tandvårdsprodukter och boka tid till tandläkare eller tandhygienist. Med butikslägen i köpcentra erbjuder man generösa öppettider, även på helgerna.

Tandvårdskedjan MyDentist öppnar sin första klinik i augusti i Västerås. Målet är att ha 45 kliniker och en omsättning på en halv miljard kronor om 4 ½ år och på sikt bli nordens största privata tandvårdskedja.

En typisk MyDentist-klinik kommer att ha ca 15 anställda och arbeta med allmäntandvård. På sikt när kedjan blir större kan det bli aktuellt att även knyta till sig specialister. MyDentist är ett helägt bolag som äger och driver verksamheten på klinikerna.

Dental24 träffade Fredrik Wistrand för att få reda på vad som skiljer MyDentist från andra privata tandvårdskedjor.

 

Hur ska MyDentist arbeta med tandvård?

Vi ska erbjuda samma slags tandvård med samma slags personal och med samma prissättning som andra aktörer. Vi är inget lågprisalternativ. Skillnaden är att vi ska etablera kliniker i centrumlägen och köpcentra där människor rör sig och erbjuda Drop-in på samma öppettider som detaljhandeln.

Fredrik Wistrand, VD på nystartade MyDentist

Hur kom du på idén till MyDentist?

Under sju år passerade jag på väg till kontoret en tandläkarmottagning i centrala Göteborg utan att veta om det. Kliniken låg på fjärde våningen men syntes inte från gatan. När jag senare fick reda på att det fanns en klinik just där insåg jag att jag kunde ha sparat mycket tid genom att gå dit istället för att stressa hem till kliniken i min hemstad på de tider som tandläkaren hade kallat mig till.

Jag hade fått två viktiga insikter:

  1. Tandkliniker bör vara synliga för människor som rör sig i området
  2. Patienten bör själv få välja tid för sina besök och inte tvärtom

Tandvården har sedan många år stort förtroende och nöjda kunder enligt Svenskt kvalitetsindex så det är inte där vi har något att tillföra. Vi ska istället vinna kunderna med betydligt bättre service och ökad tillgänglighet.

Det är utifrån dessa kriterier som vi bygger tandvårdskedjan MyDentist. Liknande kedjor finns utomlands, t ex Vitaldent som är Spaniens största kedja, och Whitecross Dental i Storbritannien, där alla kliniker ser likadana ut.

Hur ska ni lyckas attrahera kunder till era kliniker?

Vi tror huvudsakligen att vi kommer att kunna attrahera kunder från folktandvården och bland kunder som är missnöjda med sin nuvarande tandläkare. En annan möjlighet är att hitta kunder bland de 20% av befolkningen som flyttar varje år. 10% av dessa byter också till en annan kommun.

Något som också talar för oss är att tandvården är en del av den växande tjänstenäringen. Människor lägger alltmer pengar på personliga tjänster och dessa kan inte köpas på nätet. Intresse för t ex estetisk tandvård ökar också hela tiden.

Tandvården omsätter årligen ca 24 miljarder kronor. I dag avsätter branschen en mycket liten del till marknadsföring, endast ca 0,4%, jämfört med t ex optikbranschen som lägger 7% av omsättningen, så där finns också utrymme, tror vi.

På vår första klinik i Västerås räknar vi med att behöva en beläggning som motsvarar 5% av kunderna i vårt kundsegment för att få en bra och lönsam verksamhet med en omsättning på ca 15 miljoner kr.

Jag har läst att ni ska förenkla den årliga kontrollen. Hur ska det gå till?

I dagens system tas normalt 30-40 min i anspråk för kunden för en årlig kontroll men den effektiva tiden är bara ca 10 min. Vi tror att kontrollen kan effektiviseras till ca 15 min.

För dessa årskontroller kommer vi att ha ett speciellt rum fritt från skrämmande borrmaskiner och annan tyngre utrustning. Patienten ska också få svar direkt – Grönt eller Rött!

Vad i övrigt skiljer era kliniker från andra?

Det unika med vårt koncept är hela paketet

  • Placeringen och öppettiderna
  • Butik med one stop-shop av tandvårdsprodukter
  • Vårddel med väntrum och klassisk klinik
  • Framåt personal

Det ska kännas trevligt att besöka våra kliniker. Vi vill få bort sjukhuskänslan. Patienterna ska inte mötas av den typiska spritdoften och vi ska försöka minimera borrljudet.

Vi vill också ge våra patienter större valfrihet. Patienten ska inte få en kallelse med förbestämd tid utan istället en vänlig påminnelse med valfrihet. På nätet ska patienten själv kunna välja hur de vill ha sin kallelse och boka tid.

Har ni lyckats rekrytera personal till er första klinik?

Erfarenheten från Västerås visar att det är ganska lätt att få kontakt med personal som är intresserade. Det vi söker är framförallt personer som gillar förändring och vill vara med och bygga upp något nytt.

Vilka är de största utmaningarna?

De största utmaningarna är utan tvekan rekrytering av rätt personal och att hitta rätt butikslägen.

När den första kliniken i Västerås öppnat i augusti ska vi finslipa konceptet inför etableringen av vår tandvårdskedja. I november startar rekrytering av personal till de 3-4 nya kliniker som ska öppna under våren 2017.

Med tillgänglighet, enkelhet och gott kundbemötande hoppas vi kunna bygga ett riktigt starkt varumärke i branschen. Idag finns det ingen tydlig privat aktör som alla känner till.

 

 

MyDentist leds av Fredrik Wistrand, VD, Per Jansson, finanschef, och Josefine Bergquist, Operativ chef, tidigare klinikchef på Smile Kungsbacka och Uddevalla.

Fredrik Wistrand var med och startade optikkedjan Smarteyes. Idén byggde på en genomlysning av optikerbranschen där kunderna sa sig vara nöjda med sin optiker men tyckte att det tog för lång tid att få nya glasögon och att processen innehöll för många val. Det rådde också osäkerhet om priset. Idag är Smarteyes den tredje största kedjan i Sverige. När Fredrik slutade på Smarteyes för drygt ett år sedan fanns kedjan i tre länder och omsatte en halv miljard kronor.

 

/Gunilla Ekholtz
Skribent Dental24

 

Tidigare artikel på Dental24 skriven för 7 år sedan (2009): Dentalbranschen följer i optikernas spår… >>

 

Taggar
Kliniknytt