Dental24 lämnar Facebook

SOCIAL MEDIA

På Dental24 strävar vi alltid efter att dela med oss av kunskaper och erfarenheter som kan hjälpa våra läsare, antingen i sitt yrkesutövande eller inom andra områden som driver den personliga utvecklingen. Vi har testat Facebook i 5 år och vill nu berätta om våra erfarenheter och varför vi bestämt oss för att lämna kanalen.

Funkar säkert för många men inte för oss

Som pionjär inom digital kommunikation ville vi självklart både testa Facebook och ev. dra nytta av fördelarna: få viral spridning, generera trafik till Dental24.se, skapa nya relationer samt få relevanta interaktioner med och feedback från våra intressenter.

Inte minst för att digitala verktyg möjliggör att man kan mäta det man gör på ett mer kostnadseffektivt sätt jämfört med mätningar via egna, dyra marknadsundersökningar eller olika mediabevakningsföretag.

Av de som får våra mest lästa nyheter är det bara ett fåtal som antingen har klickat på publicerad artikel på Facebook eller redan läst på Dental24.

Efter 5 år har vi nu fått konstaterat att Facebook kan vara värdefullt för marknadsföring till konsumenter/patienter, delningar, Messenger, slutna grupper och för att hålla kontakt med ”vänner”/följare. Men inte för oss som är en nischad community inom tandvården.

 

600+ ”gilla” skall jämföras med 13 100 prenumeranter av Dental24s nyhetsbrev.

Förutom att det är ganska tidskrävande att hålla en innehållsrik, uppdaterad Facebook-sida, så har den inte genererat den trafik vi skulle önska oss jämfört med vårt eget nyhetsbrev och andra kanaler. Facebook har inte heller hjälpt oss att skapa flera relationer än dem som vi redan har på Dental24.

Att Facebook sedan missbrukat sitt förtroende och gör som de vill med datainnehållet och inte som vi användare önskar, har också bidraget till detta beslut.

Vi tackar våra Facebook-vänner, gillare och följare som har besökt oss på facebook; vi fortsätter vårt arbete med värdeskapande innehållsmarknadsföring (Content Marketing) både på hemsidan och genom vårt nyhetsbrev.

Vill du fortsatt följa innehållet Dental24 föreslår vi att du går direkt in på Dental24s hemsida eller prenummererar på vårt nyhetsbrev som kommer ut en gång i veckan.

 

/Per Ahlberg

Relaterat:

Taggar
SOCIAL MEDIA