Ny kurs för Göran Nilsson på Plandent

Företagsnytt

PERSONNYTT: Göran Nilsson har nu efter 26 år lämnat över ledartröjan för Plandent. Här berättar han om företagets utveckling och sin egen ledarstil i ett samtal med gode vännen, tandläkare Gordon Meland, som han samarbetat sedan början av 1980-talet.

 

Två polare på uteservering i Stockholm - Gordon Meland och Göran Nilsson samtalar om sina år i tandvårdsbranschen. Två polare på uteservering i Stockholm –
Gordon Meland och Göran Nilsson samtalar
om sina år i tandvårdsbranschen.

 

Göran gjorde sin entré i dentalbranschen 1979 på Swedental som representant för Bigman/Bragent. På Bragent var Göran en av två anställda. Affärerna tog snabbt fart och man började tidigt satsa på kurser för tandläkare.

 

Kurserna en väg att lära känna tandläkare  

Kurser för tandläkare har blivit något av ett adelsmärke för Göran. I början av 1980-talet inleddes samarbetet med Gordon Meland och Kurt Lind. Tillsammans arrangerade de många välbesökta kurser – ”Hemma hos Gordon” i Trollhättan och ”Hemma hos Kurre” i Stockholm. Gordon undervisade i hur man driver stora mottagningar med lönsamhet på amerikanskt vis medan Kurre lärde ut hur man löser kliniska fall.

”På kurserna träffade jag hundratals tandläkare och skaffade mig själv kunskaper om både klinikorganisation och kliniska spörsmål”, berättar Göran.

”Gordon brukade förse mig med deltagarförteckningen i förväg så jag kunde ringa upp tandläkare i Stockholm och fråga om de ville åka med till Trollhättan. På så vis fick vi en god pratstund redan under bilfärden”.

”Kurserna låg alltid fredag till lördag. Jag brukade boka upp ett extra rum på mitt hotell där alla kunde träffas innan vi gick ut och åt middag. Att umgås med tandläkare har genomsyrat allt som jag har gjort i jobbet. Jag trivs ihop med tandläkare”, berättar Göran.

Det är tydligt att Göran haft stor glädje av sin sociala kompetens. Hans föräldrar var egna företagare och han fick tidigt lära sig vikten av goda relationer. Med all säkerhet bor det också en entreprenörssjäl i honom.

 

Aldrig slappna av

”Vi arrangerade också kursresor till huvudstäder i Europa under första veckan i maj. Där lärde jag också känna enormt många tandläkare”.

”Jag kommer ihåg någon gång i början när vi var i Paris och skulle avsluta en kurs med 67 deltagare. ”Vad ska vi göra ikväll”, undrade kursdeltagarna. Jag blev lite ställd men tänkte att Paris ligger ju för våra fötter. Jag hade inte planerat något gemensamt på kvällen så i samband med att jag tackade Sverker Toreskog för hans föreläsning nämnde jag att jag tänkte gå iväg vid halv åtta om någon ville hänga med. När hissdörren öppnade sig till lobbyn stod alla 67 där och väntade. Tack vare Sverker löste vi situationen. Jag hade aldrig klarat det själv. Där och då fick jag lära mig att man aldrig får slappna av ihop med kunderna. Det gäller att alltid ligga före och vara till hands i olika situationer”.

 

Nyårskurserna engagerade hela familjen

”Under 25 år arrangerade vi också Nyårskurser. Första gången var vi ganska tveksamma till om kunderna verkligen ville åka bort kring nyår men vi testade och annonserade ut en kurs med 70 platser. Vi fick 220 anmälningar! Det var ett angenämt problem. Alltsedan 1989 har jag och familjen åkt på dessa kurser varje år”.

”Hela min familj var engagerad för att allt skulle flyta på. Min yngsta dotter tog hand om miniklubben medan den äldsta tog med ungdomarna ut på kvällen. Hon fick också se till att alla var hemma kl 24.00. Min fru serverade kaffe och ordnade med allt praktiskt.

”Jag är övertygad om att ingen familj i Sverige känner så många tandläkare som vi gör. Vi hejar på många tandläkare när vi går på stan här i Stockholm”.

 

Gordon räddare i nöden

”Ett år ringde Gordon för att önska god jul och så sa han efter ett tag: ”Göran, du låter inte glad idag. Nej, det är jag inte. Kursgivaren har just ringt och meddelat att han inte kommer!”

”Det slutade med att Gordon erbjöd sig att köra kursen så vi behövde som tur var inte ställa in. Kursen skulle starta på annandagen och 100 deltagare var redan på väg ner. Gordon fick undervisa en hel vecka och blev dessutom kvar ytterligare en vecka på Kanarieöarna eftersom vi inte lyckats få tag i någon flygbiljett tidigare” Den insatsen från Gordon glömmer jag aldrig”.

”Gordon var ofta väldigt entusiasmerande på kurserna. Många tandläkare skulle absolut göra likadant som honom. Jag hade en offert på 7 behandlingsrum på gång till en tandläkarpraktik i Skåne och när jag ringde upp för att konfirmera ville de ta upp en sak och jag tänkte att nu vill de säkert förhandla. När kunden istället sa att de ville ha 9 behandlingsrum trillade jag av stolen och tappade telefonen! Jag blev så oerhört glad!”.

 

Stämningsskapare

Gordon berättar att Göran brukade förbereda olika inslag på kursen för att skapa god stämning.

”Ett år hade Göran kontaktat deltagarnas släktingar och fått fram barnfoton på var och en. Han inledde kursen med att först visa en bild på sig själv när han var 3 år och berättade om sitt jobb och vem han var. Sedan visade han foton på respektive deltagare som fick presentera sig med att berätta om sin klinik och sina intressen. Stämningen gick förstås upp i topp direkt!”.

”En annan gång hade Göran tagit foto av entrén till samtliga deltagares mottagningar. Alla deltagare kände igen sina entréer utom en som till slut fick konstatera att den måste vara hans och sa: ”Jag känner inte igen den. Jag går alltid in från baksidan”. Stor munterhet utbröt.”

 

Framgångsrika år med Plandent

Den 1 april 1989 startade Göran Nilsson företaget Plandent tillsammans med Planmecas grundare Heikki Kyöstilä och servicetekniker Claes Holmgren.

”I starten var Plandent ett företag med 11 anställda som sålde utrustning till privattandläkare. Nästan direkt fick vi vår första order från Folktandvården. Utvecklingen gick sedan över all förväntan och när vi lyckades få en order från Stockholms län på 100 utrustningar om året, fick vi snabbt börja stärka upp företaget”.

Plandent har alltid varit starka hos Folktandvården och företaget har efter hand byggt upp servicekårer inom länen.

”Göran har alltid har haft ett stort intresse för jobbet och aldrig sparat sig själv. Han står för den främsta sortens relationsmarknadsföring” kommenterar Gordon.

 

Ligga steget före

”2002 köpte vi Forssbergs Dental och det blev oerhört lyckosamt för båda företagen.

Då fick vi också klart för oss att vi inte kunde särskilt mycket om förbrukningsvaror men kunde i gengäld bidra med många bra agenturer”.

”Plandent/Forssbergs var t ex först på marknaden med automatiserat lager för förbrukningsmaterial hos tandläkare, vårt s k PlanO system. Vi sålde också den första digitala röntgenutrustningen (sensorer) till Folktandvården. Jag hade lyckats snappa upp att Stockholms läns landsting var på gång så vi tog kontakt med det företag som skötte deras journalsystem och programmerade in vårt system där. Det imponerade på kunden”.

”Är man ute får man höra vad som händer och det har gått väldigt bra hela vägen”.

 

Nya kompetenser krävs

”Hela branschen genomgår nu en stor förändring i samband med digitaliseringen. Det krävs numera personal med helt andra kompetenser än tidigare. Man måste t ex kunna arbeta med databaser och ha en uppsjö av kunskaper som inte krävdes tidigare”.

”Idag får man som leverantör vara beredd på att ta hand om allt för kunden, både för landsting och de mindre tandläkarmottagningarna. Det handlar om allt från journalsystem, bildhanteringsprogram, utrustning och design av mottagningen”.

”Jag har sett utvecklingen komma och insett att jag inte kommer att hänga med. Det har faktiskt stressat mig på slutet. Min styrka är att jag känner tandläkare över hela landet och vet ofta hur många behandlingsrum som finns på de folktandvårdskliniker som vi utrustat. Relationer har varit min styrka. Det här är en personlig bransch. Dessutom har jag alltid varit stolt över att få jobba med Planmecas innovativa produkter”.

 

Styrelseordförande som trappar ner

Gordon frågar Göran om hur det känns att inte längre vara exekutiv?

Göran berättar att han alltid sagt till tandläkare att han skulle vilja trappa ner såsom de kan göra. Han har jobbat 60 timmar i veckan under alla år och önskade att han kunde gå ner till 4 och sedan 3 och 2 dagar innan han checkar ut. Men som VD kan man inte göra det. Som styrelseordförande ska han nu arbeta 3 dagar i veckan.

”Jag förhandlade med mig själv i 3 år innan jag bestämde mig för att sluta som VD. Johan Ericsson, som jag jobbat med tidigare när han var försäljningschef på Plandent, har nu tagit över som VD. Det känns riktigt bra!” avslutar Göran.

 

 

/Berättat för Gunilla Ekholtz
Skribent Dental24

 

 

 

 

 

Taggar
Företagsnytt