Piqqer – ny tjänst för dentalbranschens alla produkter

Mässnytt

Lagom till Swedental lanserar Piqqer en helt ny tjänst inom tandvården. Med en gemensam marknadsplats för tillverkare, återförsäljare och kliniker kan kliniken handla från hela marknaden i en enda varukorg.

För att få veta lite mer om uppstickaren Piqqer ställde Dental24 fem snabba frågor till grundaren Roberth Carlsson:

Lagom till årets branschmässa lanserar ni en helt ny tjänst inom tandvården, berätta vad den innehåller?

Piqqer, som tjänsten heter, är en gemensam marknadsplats för tillverkare, återförsäljare och kliniker. För enkelhetens skull kan man säga att tjänsten är en jämförelsesite med inköpsfunktion där du som klinik bl.a. kan ta del av kollegors omdömen, och endast behöva en varukorg oavsett antal återförsäljare eller produkter. Som privatperson har du säkert varit ute och letat efter den bästa flygresan eller något annat kul. Tanken är att du ska kunna agera på samma sätt professionellt som privat.

 

Hur kom ni på att skapa en gemensam marknadsplats?

Efter 8 år i dentalbranschen som försäljningschef, så har vi identifierat vilka problem som finns i alla led. Tidsbrist är den gemensamma nämnaren för tillverkare, återförsäljare och inte minst för kliniker. Generellt så ligger B2B (Business to Business) kanalen långt efter B2C (Business to Consumer) kanalen när det gäller tillgänglighet, transparens samt användarvänlighet. Då man som privatperson är van att kunna jämföra produkter och tjänster inför ett köp eller investering så tror jag att det finns ett behov av en liknande tjänst även inom B2B.

 

Är tanken att Piqqer ska ersätta återförsäljarna i branschen?

Nej, absolut inte, återförsäljaren har fortfarande en mycket viktig roll. Men istället för att t.ex. hantera rena inköpsorder eller agera informatörer, så bör de fokusera på de mjuka värdena som efterfrågas av klinikerna. Kraven på en god servicenivå blir allt högre, vilket innebär att man som återförsäljare bör fokusera och bli bäst i klassen när det gäller leveransen av service & support, utbildning, leveransprecision samt återkoppling och kompetens.

 

Vad hoppas ni få för resultat av ert deltagande på Swedental?

Vi hoppas självklart på att det kommer många besökare förbi vår monter och vill veta mer.

Utan att veta helt säkert, så tror jag nog vi har den enda nyheten på mässan som gynnar alla, oavsett om du är tillverkare, återförsäljare eller klinik.

Det ska också bli kul att berätta om vårt samarbete med WWF och Naturskyddsföreningen, där vårt bidrag är att stötta dem i arbetet med klimatfrågorna.

Vi hoppas att man uppskattar ett nytt inslag i en annars ganska traditionell bransch.

 

Finns det något mer att säga innan Swedental drar igång?

Om man är sugen att göra något kul med hela kliniken under 2018 så ska man komma förbi oss på mässan. Eftersom vi kommer från surfstaden Varberg, så har vi satt ihop en tävling där man har chans att vinna en äkta surfupplevelse för hela kliniken. Vi utser en klinik varje dag på mässan.

Tävlingen går ut på att stå så länge som möjligt på en indo-board. Bäst tid vinner. Själv klarar jag 10 sekunder.

 

Träffa Piqqer på Swedental i Monter A25:22 nära Teslas demo/utställning.

Taggar
Mässnytt