Dental24 slår rekord och når ny ”All Time High”

Digital Kommunikation

Den 6 november passerade Dental24 2017 års totala antal visningar. Det innebär ett ”All Time High” i årliga visningar lagom till Dental24s tioårsjubileum.

Dental24 har ökat stadigt sedan starten 2008. Idag får över hälften av alla inom svensk tandvård Dental24s nyhetsbrevet varje vecka. Dental24 är också bra på att behålla sina besökare:

– Väldigt få avprenumererar, vilket vi tolkar som att tjänsten är mycket uppskattad, säger Per Ahlberg, grundare, redaktör och ansvarig utgivare för Dental24.

Det finns flera orsaker till framgången, enligt Per. En är allmänhetens ändrade mediavanor och att allt fler hämtar information via nätet. En annan är den höga kvaliteten på innehållet.

– Det relevanta innehållet i Dental24s nyhetsbrev, med värdeskapande text och bilder utan annonser, är en av våra unika egenskaper. Jag tror också att allt fler ser möjligheterna med digital media, säger Per Ahlberg.

Per Ahlberg

Ju fler, desto fler

Ett stort antal användare och mycket material accentuerar trafiken. Ju mer relevant material, ju fler sök-träffar från Google fångas upp. Ju mer lästa sidor, ju fler länkar från andra hemsidor/intranät. All detta sammantaget gör att Dental24s popularitet ökar.

– Kombinationen av text, bild, ljud och video uppskattas av många läsare. Detta går att se i de digitala utvärderingar som vi utför rutinmässigt. Vi kartlägger det som är mest intressant och värdeskapande för att göra vår digital media ännu bättre.

Bloggare och listor

Många uppskattar Dental24s olika listor och kalendrar såsom: Mest läst, Populäraste Kurser & Event och Lediga jobb. En av de mest besökta sidorna är också Klinik & Vetenskap med kort sammanfattning på svenska. Sedan fem år tillbaka skriver flera populära krönikörer och bloggare om upplevelser från verkliga livet och då ofta arbetslivet. Det ger en äkta upplevelse utan filter och journalistiska vinklingar.

Digital24 skyddad av grundlagen

Lagom till jubileet sökte och fick Dental24 utgivningsbevis från Myndigheten för press, radio och tv. Det betyder att Dental24 numera lyder under yttrandefrihetsgrundlagen.

-Det kanske är värt att påpeka: Du som är uppgiftslämnare till Dental24 har samma källskydd och rätt till anonymitet som hos Uppdrag Granskning, säger Per Ahlberg.

Firar i Göteborg med samarbetspartners

10-årsdagen firar Dental24 tillsammans med läsare, samarbetspartners och leverantörer på Swedental i Göteborg.

– Jag vill passa på att tacka alla som har bidragit med input till en framgångsrik digital kanal för professionen inom svensk tandvård. Särskilt tack till alla samarbetspartners som har gjort Dental24 möjlig, avslutar Per Ahlberg.