Sociala medier breder ut sig

Företagare/verksamhet

social_media_iconSOCIAL MEDIA/KOMMUNIKATION: Idag handlar det om att dela med sig. För bara några år sedan fick vi bekanta oss med social medier på nätet. Facebook är fortfarande störst men det kommer hela tiden nya sociala medier med mer anpassade funktioner. Olika gruppfunktioner via social medier har också ökat i användning.

Från början var det mest ungdomar som hoppade på Facebook-vågen. Nu har ungdomarna kompletterat sina kanaler och gått vidare till andra sociala medier som Instagram, Twitter, Interest, WhatsApp, Pinterest, Podcaster, m.fl. Flera av dessa nättjänster är anpassade till den ökade mobila användningen via s.k. appar. Detta gör dem mer användarvänliga och man slipper ofta att ladda hem all data till telefonen.

Det vi ser nu är att många med likartade intressen samlas i olika grupper t.ex. på Facebook eller i något annat nätverk. Där kan man ofta fånga upp de senaste nyheterna eller följa ”skvallret” och om och man så vill ”gilla” någon av dessa grupper. Intressant? I så fall är det här du skall ”hänga”!

Vill man inte ha massor av mejl skall man avstå från att gå med i en sådan grupp alternativt försöka stänga av mejlaviseringarna från t.ex. Facebook. Annars blir det lätt för många mejl i inboxen.

Många använder också t.ex. Facebook som sin privata eller företagets hemsida. Största fördelen med sociala medier är förmodligen att man snabbt och lätt kan nå/dela information med många på en gång. Det är också ett bra sätt att skapa s.k. ”viral spridning” (delning) till vänner och/eller kollegor. Tyvärr kan man konstatera att informationen på sociala medier inte alltid är relevant, åtminstone inte för alla! 🙂

 

Facebook är inte allt

Förutom Facebook finns det i dag redan flera etablerade social medier såsom LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram , Google+, m.fl. Varje kanal har sina för- och nackdelar.

Google+ förefaller vara en bättre plats än Facebook för att dela mer saklig information om olika verksamheter.

Ett ”problem” kan vara att ha koll och hålla sig uppdaterad på alla dessa kanaler.

 

Här är några av de vanligaste sociala medierna:

120px-F_logo    Facebook bra på relationer, vad folk gör och för att skapa trafik/spridning via delning.
120px-Google_Plus_logo Google+ Möjliggör publicering av kontaktuppgifter, vägbeskrivning (via Google Maps) samt recensioner (feedback). Skapar automatiskt sökoptimering och ett bra sätt att synas på vid t.ex. Googlesökningar.
linkedin Linkedin bra på att hålla kontakten med gamla och nya kollegor alt. nätverksgrupper och för rekrytering.
twitter Twitter snabb och enkel kanal att följa kort information. #….
images YouTube bra för att dela rörliga bilder/videos. Bra egen kanal och playlist-funktion.
Instagram Instagram bra på att dela bilder och filmklipp mobilt inkl. kommentarer.
Whatsupp WhatsApp bra funktion att dela bilder och videos mobilt.
Dropbox Dropbox också bra på att dela bilder på utan att fylla mejlinboxen/hårddisken.
Flickr Flickr Yahoos sätt att dela bilder och videos på ”i molnet”. Bra bildspelsfunktion.
Pinterest Pinterest en digital anslagstavla för delning av bilder + text. Populärt för att följa olika intressen t.ex. mode, design, estetik, m.m.
Spotify Spotify bra sätt att dela musik (låtar och playlists) på.
Podcaster_app Podcaster populär app för att lyssna på Poddradiosändningar via internet/ iTunes.

 

Detta är bara ett axplock av de vanligaste sociala medierna och apparna. Vi har säkert inte sett den sista ännu…

 

Word Press (WP) – ett bra ”Shareware” för egna hemsidor och bloggar

wp Vill du ha bra koll på vad som publiceras om din verksamhet på nätet skall du äga din egen informationskanal, vanligen en hemsida eller blogg. Word Press är ett gratis publiceringsprogram som de flesta klarar att hantera själva.

En klar fördel är att du kan samla och länka från andra sidor eller sociala medier till din hemsida. Du behöver knappast uppdatera med samma information på flera ställen. På din Facebook-sida kan du t.ex. länka till din hemsida för mer information presenterad på det sätt du själv önskar och utan störande reklam. Här kan du således såväl kontrollera och profilera din verksamhet och samtidigt erbjuda fördjupande information.

Tänk på att allt fler idag surfar på sina mobila enheter så gör sidan mobilanpassad (responsiv), d.v.s. så att hemsidan automatiskt anpassar sig till besökarnas mobila läsare/enheter. Detsamma gäller för nyhetsbrev via mejl.

Att någon gång då och då bjuda på eget kunnande/erfarenheter via en bloggsida gör både dig, din verksamhet och hemsidan mer intressant. Detta ökar också sökbarheten via Google sök som är den vanligaste sökfunktionen på nätet idag.

 

Lycka till!

 

/Per Ahlberg
Dental24