Söker du opartisk information? Se upp!

Media

Brukar du inhämta relevant information på nätet för att bilda dig en egen uppfattning i en fråga? De flesta använder Googles sökmotor som hjälp för att hitta det de söker. Många tror då kanske att de är anonyma och får en mer objektiv bild? Men så är det inte!

Algoritmer och olika intressen styr allt mer urvalet av sökresultatet

Till exempel Google och Facebook, m.fl. visar vad de vill visa och det som de tror är mest relevant för dig. I deras hemliga algoritm ligger bl.a. vad du tidigare varit intresserad av på nätet med hjälp av bl.a. cookies. Det betyder att om du tror på något så kan du bli stärkt i din egen tro när du söker på nätet. Du blir inte presenterad hela resultatet och ser helt enkelt inte alternativen.

 

Varning för ”filterbubblor”!

Digitaliseringen leder bl.a. till en individualisering av mediekonsumtionen vilket riskerar att ge helt separata verklighetsbilder och s.k. ”filterbubblor”. Detta betyder att vi får en ökad polarisering av informationen. En Sverigedemokrat får förmodligen inte samma sökresultat som en Vänsterpartist beroende på tidigare webbhistorik! Om du vill veta mer kan du läsa Digitaliseringskommissionens sammanfattning av omvärldsanalys.

Kanske ger detta en varningssignal om var utvecklingen kan tänkas vara på väg?

 

Lever vi olika världar?

I dessa tider med ett enormt stort informationsflöde är det extra viktigt att vara källkritisk och ha tillgång till flera informationskanaler och källor. Allt som publiceras i t.ex. fackpress och olika intresseorganisationers nyhetsförmedling, t.ex. Tandläkar- Tandhygienist- och Tandeknikerförbundets omvärldsbevakning, är inte alltid heltäckande och opartiska.

Många relevanta och vällästa artiklar rörande svensk tandvård publicerade på Dental24 har t.ex. aldrig kommit med i förbundens s.k. ”omvärldsbevakning”.

Att utesluta relevant information är också att vinkla information.

 

/Per Ahlberg, Dental24

 

Relaterade artiklar:

Missade du något förra året (2015)?

Äventyra inte patientsäkerheten med falska produkter

 

Taggar
Media