Språket vägen till bättre tandhälsa hos invandrarbarn

Aktuellt

Tre elever på tandsköterskeutbildningen i Helsingborg har utvecklat ett sätt att lära ut munhygien till nyanlända föräldrar. De har också testat metoden och visat att den fungerar. De är själva invandrare och vet att barn med utländsk bakgrund har en allmänt dålig munhälsa jämfört med svenska barn och det är något de vill de ändra på.  

Muntadher Dakhil var en av studenterna i projektgruppen. Han kom till Sverige från Irak som 15-åring för bara 5 år sedan. Efter avslutat gymnasium har han redan hunnit gå vidare till Högskolan i Kristianstad där han går första året på Tandhygienistutbildningen.

Munthader

Muntadher Dakhil studerar numera
till Tandhygienist i Kristianstad

– Eftersom jag själv är invandrare förstår jag bakgrunden till invandrarnas sämre munhälsa ganska väl. Tandborstning och munhygien är inte en del av kulturen och i Irak t.ex, där jag är född, går man bara till tandläkaren när man har ont. Barnen får mycket godis och det är inte ovanligt med söt dryck i nappflaskan, säger Muntadher.

Muntadher berättar att han fick idén till projektarbetet när hans syster fick barn. Med sin nyvunna kunskap om förebyggande tandvård förstod han hur viktigt det var att informera henne om munhygien för att hennes barn i framtiden ska få goda vanor och inte behöva utveckla karies i tidig ålder.

Tillsammans för bättre tandhälsa

De tre gymnasisterna Denis Pelivan, Ali Baker och Muntadher Dakhil kom fram till att de i sitt projektarbete skulle rikta sig till föräldrar som kommit till Sverige i vuxen ålder. De ville lära dem barntandvård eftersom de antog att om de vuxna lär sina barn att ta hand om sin munhygien, så kommer barnen på sikt att utveckla goda vanor.

− Vi hade läst om olika projekt där invandrarföräldrar kommer med sina barn till tandvården och får information om munhygien. Men många gånger har föräldrarna inte tillräckliga språkkunskaper och också så dåliga kunskaper om det svenska samhället att de inte förstår vad tandläkaren säger. Ofta får de små barnen tolka åt sina föräldrar och det är ingen bra situation, påpekar Muntadher.

Kort utbildning i tre steg för SFI-elever

Muntadher och de två andra i gruppen var nyfikna på om de med en kort utbildning kunde öka föräldrarnas kunskap om barns tänder. De bestämde sig för att testa metoden på elever i SFI-klasser för att snabbt kunna nå ut till ett stort antal nyinflyttade invandrarföräldrar.

De började med att utforma en enkät med enkla kryss-frågor som: ”Hur ofta borstas barnets/barnens tänder?”, ”Vet du vad karies är?” och liknande.

Muntadher och hans kamrater kom ut till SFI-klassen och presenterade projektet och eleverna fick besvara enkäten. Svaren analyserades och som väntat hade de flesta svarat fel på frågorna. Föräldrarna kunde i princip ingenting om tänder.

− Vid nästa besök utbildade vi föräldrarna genom att visa dem vår Powerpoint-presentation och berätta vad som är viktigt för barnens tandhälsa. Informationen var anpassad till nyinflyttade invandrare. Vi förenklade språkbruket i våra formuleringar och försökte använda oss av ett vardagligt språk med enkla bilder, berättar Muntadher.

− Utan att eleverna visste om det kom vi sedan tillbaka till klassen efter två veckor och de fick då svara på samma enkätfrågor en gång till. Denna gång svarade de flesta rätt på alla frågor.

1_forsta_besok 3_sista_besok

Diagrammen ovan visar resultaten från 170 elever på SFI-skolan.
I samband med den första enkäten hade över 70 % av eleverna
fel på i princip alla frågor; endast två personer svarade rätt på allt (diagram 1).
Efter utbildningen var resultaten mycket goda (diagram 2).

Stort intresse från media

− Vårt projektarbete fick stor uppmärksamhet i pressen och det visade att vi satt fingret på ett stort samhällsproblem. Vi hamnade på förstasidan i en rad Skånetidningar och också i en tidning för arabisktalande som bor i Sverige. Även Tandläkartidningen och TandhygienistTidningen har skrivit om projektet, berättar Muntadher stolt.

Fulltecknad kalender men små resurser

Projektgruppen nådde sitt mål. Med en väl anpassad utbildning i flera steg fick eleverna i SFI-klassen under gynnsamma förhållanden lära sig hur de bör ta hand om sina barns tänder.

Intresset för utbildningen från SFI-skolor är mycket stort men Muntadher skulle behöva stöd för att kunna fortsätta.

– SFI-lärare hör av sig hela tiden och ber att jag skall komma ut och undervisa. Min kalender är redan fulltecknad. Numera är jag ensam om detta eftersom mina kamrater har gått vidare till annat.

– Jag skulle väldigt gärna vilja hjälpa till och sprida vårt budskap till en större skara människor. Många vill lära sig ta hand om sina barns tänder men har inte den möjligheten på grund av språket. På sikt skulle detta också ge kostnadsbesparingar för samhället. Jag fortsätter i liten skala ett tag till för barnens skull men hoppas förstås att någon vill stötta projektet, avslutar Muntadher.

 

Kontakta gärna Muntadher om du önskar veta mer eller stötta projektet!

Muntadher Dakhil
Tandsköterska. Tandhygieniststud.
Mun_tadher@hotmail.com
0760-55 55 67

 

 

Läs mer om projektet För bättre tandvårdshälsa:

http://hd.se/helsingborg/2013/03/12/de-vill-forbattra-tandhalsan-hos/

http://www.8sidor.se/media/1569325/nr%2014%20sid%202%20tänder.pdf

http://np.netpublicator.com/netpublication/n46543033

http://alkompis.se/news/arabpris/5426/

 

/Gunilla Ekholtz
Skribent Dental24

Taggar
Aktuellt