Starta eget i tandvården

Egen företagare

Den svenska tandvården präglas av en stor bredd – från Folktandvården via Praktikertjänst och tandvårdskedjor till enmansföretag. Alla ryms de i en bransch som omsätter närmare 30 miljarder kronor och där lönsamheten successivt ökat sedan tandvårdsreformen 2008.

I den svenska tandvården finns många företag; stora som små. Men enligt Tandvårds- och läkemedelsverkets rapport ”Uppföljning av tandvårdsmarknaden 2009–2019” står de fyra största aktörerna för 57 procent av all vuxentandvård.

Enligt rapporten står Folktandvården och Praktikertjänst tillsammans för 54 procent av vuxentandvården medan Colosseum Smile och Distriktstandvården tillsammans har tre procent. Resterande vuxentandvård produceras av cirka 1 900 vårdgivare, varav en majoritet är små med en omsättning som är lägre än fem miljoner kronor.

Anders Jonsson

– Att driva eget i mindre regi är en paradgren för den svenska tandvården, även om ett antal kedjor sedan en tid börjat etablera sig på ett antal orter runt om i landet, säger Anders Jonsson, tandläkare och utbildningschef på Praktikertjänst, där han varit delägare sedan slutet av 80-talet, och fortsätter:

– Jag och många tandläkare med mig är entreprenörer. Vi vill ha frihet och eget ansvar. Vi vill helt enkelt bestämma ganska mycket själva, inte minst våra arbetstider och arbetsprocesser. Och som egenföretagare både inom och utanför Praktikertjänst kan man det.

Frihet och trygghet

Anders Jonsson har drivit en klinik inom Praktikertjänst sedan slutet av 80-talet, men valde för något år sedan att sluta som tandläkare och istället fokusera på kvalitetsfrågor i rollen som kvalitetschef på det företag han varit verksam i under snart fyra decennier.

Anders Jonsson

– Grunden i Praktikertjänst har egentligen inte förändrats sedan företaget grundades för över 60 år sedan och den frihet och trygghet som jag attraherades av på 80-talet finns kvar än idag. Genom administrativt stöd har jag fått väldigt mycket hjälp som bidragit till mer tid för patienter och medarbetare, men som också bidragit till att leva upp till lagstiftning och myndighetskrav, säger Anders Jonsson.

Hur det går till att starta klinik i Praktikertjänst är lite olika. Ibland identifierar en affärsutvecklare områden som kan vara intressanta och undersöker därefter lokalmöjligheter och kontaktar kandidater som kan passa in och vara intresserade.

Men lika ofta kan det vara tvärtom.

– Vi får många olika förfrågningar, dels från tandläkare som närmar sig pensionering och vill sälja sin klinik, dels de som vill starta verksamhet och har en idé om var. Då träffas vi och diskuterar, och om det klickar omfattar förvärvs- eller rekryteringsprocessen ett antal olika steg. I en rekrytering handlar det till exempel om ett antal intervjuer, tester och kontroller av olika slag, säger Jonny Möllenhoff, chef för regional affärsutveckling och rekrytering på Praktikertjänst, och fortsätter:

– Processen är till för både oss som företag och för kandidaterna. Vi säkerställer att vi kommer att trivas med varandra och att det finns en långsiktighet från båda hållen.

Jonny Möllenhoff

Centralt stöd

Att starta och driva verksamhet inom Praktikertjänst innebär till skillnad från en helt egen firma att det finns centralt stöd för en mängd administrativa sysslor. Det finns ledningssystem, löneadministration, en utbildningsfunktion med stort kursutbud, HR-stöd för tidskrävande personalfrågor och en rad olika centrala avtal.

Utifrån kan dock Praktikertjänsts koncept uppfattas som komplicerat eftersom delägaren har flera olika roller. Samtidigt innebär konceptet ingen privatekonomisk risk och det enda som krävs är yrkeslegitimation och en investering i minst tio aktier á 204 kronor. Kollektivet står sedan för finansiering och risken.

– Som delägare är man verksamhetsansvarig, anställd och just delägare. Det innebär ansvar för den dagliga driften med möjlighet att påverka stort som smått samt att man har lön, pension och försäkringar från första dagen. Dessutom ingår centralt stöd. Det finns även möjlighet att ta en aktiv aktieägarroll med möjlighet att påverka hela koncernens utveckling, säger Jonny Möllenhoff.

”Ordning och reda”

Från de blivande delägarnas sida krävs en affärsplan där de svarar på frågor kring arbetssätt, långsiktig utveckling och vad de ska göra för patienterna. När mottagningen väl startat betalas en administrationsavgift på cirka 4 procent av den årliga omsättningen varje månad.

– Jag tittade runt på en rad olika kliniker innan jag till slut bestämde mig för att ta över en klinik från Praktikertjänst. Till skillnad från många av de andra säljarna var det ordning och reda och det kändes tryggt att starta upp med en organisation som Praktikertjänst i ryggen, säger Sofia Nordwall, tandläkare och verksamhetschef på Trollhättans Tandvårdsteam.

Sofia Nordwall berättar att det administrativa stödet underlättade och att bitar som måste fungera när man startar verksamhet redan fanns på plats.

– Praktikertjänst har jättefina system för kvalitetssäkring, allt från personalfrågor till patientsäkerhet och kemikaliehantering, och jag känner mig trygg i att så länge jag följer de riktlinjerna så vet jag att allt går rätt till, förklarar hon.

Sofia Nordwall

Bestämmer själv

Samtidigt krävs alltså inga större finansiella resurser för att starta tandläkarklinik i Praktikertjänst, men det behövs ändå både tid och engagemang.

– Tidsmässigt måste man ställa in sig på att arbeta mer än heltid i början. Det krävs en hel del jobb och engagemang för att skapa en optimal arbetsmiljö, men också att utforma och ge nya rutiner tid att sätta sig. Men när allt väl rullar på har jag möjlighet att bestämma allt ifrån arbetssätt på kliniken, kollegor, utrustning, inredning och arbetstider till utbildning och annat som är viktigt för mig, säger Sofia Nordwall, och avslutar:

– Jag tycker att små privata kliniker fungerar väldigt bra och jag har stora möjligheter att själv styra arbetet och skapa förändring. Jag kan påverka det ekonomiska utfallet, men också hur jag arbetar för att göra vården patientsäker och patienterna nöjda.

Sofia Nordwalls fyra tips till tandläkare som vill starta egen klinik

  1. Svara på frågan varför. För mig var det att själv kunna bygga min drömklinik som jag kunde vara stolt över, men också att kunna påverka arbetstiden, arbetsmiljön och arbetssituationen.
  2. Prata med någon eller några som gjort resan, kanske i det egna nätverket.
  3. Om man inte är en entreprenör så är ett bolag som Praktikertjänst ett bra alternativ. Att vara del av Praktikertjänst gör att steget till att starta eget blir väldigt enkelt. Man får trygghet och stöd samtidigt som man skapar den verksamhet man själv drömt om.
  4. Anställ rätt medarbetare. Att det är ett gäng som trivs med varandra och att det är personer som är prestigelösa och arbetar över gränserna. Det är också viktigt att ha kul i vardagen – samarbete är A och O för att lyckas!

Källa: Praktikertjänst