Svensk tandvård i media

Media

Tandvården berör alla. Men hur ser mediabilden av tandvården ut? Dental24 bevakar dagligen allt som rör tandvården. Med tiden får vi en relativt bra mediabild av tandvårdssverige.

De flesta nyheterna härstammar från sex typer av källa.

Partipolitiskt material
Politiskt innehåll härstammar ofta från mer eller mindre aktiva politiker som fiskar röster. Vissa partiorganisationer sätter detta i system. Artiklar med snarlikt innehåll undertecknas av flera olika lokalpolitiker från ett och samma parti. Inte sällan tar man åt sig äran för lyckade reformer inom tandvården. Det är också vanligt att tandvårdsfrågorna och de egna väljarnas privatekonomi sammanknippas.

Fri opinionsbildning
Ofta rör det sig om krönikor eller ledare.  Avsändaren är mer eller mindre insatt och har synpunkter på tandvården. Här gäller det – som alltid – att vara källkritisk.

Organisationer och förbund
Organisationerna t.ex. – Tandläkarförbundet, Vision och Tandskadeförbundet, m.fl. – vill ofta föra ut sina egna agendor. Det är deras hjärtefrågor som kommuniceras ut. Exempelvis  samhällsfrågor, utbildning eller arbetsmiljö.

Skandaler och incidenter
Ett talesätt inom media lyder: ”Dåliga nyheter är goda nyheter”. Skandaler får alltid utrymme i media, eftersom läsarna alltid vill läsa om dem. När det gäller incidenter är det ofta IVO-anmälningar. Ett IVO-fall innehåller ofta intressant information. Men tyvärr är rapporteringen om IVO-fallen väldigt generell. Incidentrapporter skulle säkert kunna vara mer givande för professionen om de vore lite mer sakligt skrivna.

Myndigheter kan överlag bli bättre på att kommunicera digitalt. Det gäller inte minst Socialstyrelsen, IVO, Läkemedelsverket, FK, m.fl.

Insändare
Insändare präglas ofta av upplevda orättvisor. Exempel: ”Har inte råd att gå till tandläkaren”, etc. Man ser däremot sällan någon som skriver: ”Jag borde ha prioriterat och tagit hand om min munhälsa bättre”.

Professionen kan säkert också bli bättre på att vara ”influenser” i olika mediekanaler typ: ”Se upp med sötsura drycker!” i sport- eller hälsomagasin, etc. Sådana råd syns allt för sällan. Kanske borde tandvården också få andra talesmän t.ex. hälsoinformatörer, bloggare, etc. att propagera mer för preventiv tandvård?

Press-releaser/meddelanden
Fortfarande är press-releaser/meddelanden ett mycket populärt medium. Kvaliteten på pressmeddelande varierar starkt. Många är såpass dåligt skrivna att de saknar chans att publiceras. Andra – från t.ex. universitet, myndigheter och välgörenhetsorganisationer(!) – är ofta mycket välskrivna och inkluderar bilder och annat material.

I framtiden kommer säkerligen mer press-releaser/meddelanden göras i form av text + ljudfiler eller videoklipp.

Pressreleaser är ofta både läs- och trovärdiga. Bakgrunden och källan är då också väl angiven. Det i särklass vanligaste misstaget är att ”nyheten” inte tillgodoser mottagarens perspektiv. Pressmeddelandet saknar helt enkelt mervärde för mottagaren. Ett annat vanligt fel är att kompensera svagt innehåll med skryt; att framhålla sig själv som ”störst, bäst eller vackrast”.

Bästa pressreleaserna beskriver ”What´s in it for me?” (mottagaren).

Men det allra sämsta pressmeddelandet är nog det som aldrig blev skrivet!

Välj rätt kanal!
Dental24 är en community inom tandvården som publicerar både egna och andras artiklar.

Vill du ha hjälp med att kommunicera något? Kontakta oss på Dental24! Vi vet hur digital media fungerar.

/Dental24

Taggar
Media