Tandvårdens hemsidor – Bäst i test!

Digital Kommunikation

Dental24 har granskat och jämfört olika hemsidor från de vanligaste tandvårds kedjorna, Praktikertjänstkliniker, Folktandvårdskliniker, enskilda privata kliniker och en budgetvariant. I denna artikel får du många tips och uppslag kring hur en hemsida bör se ut.

Testa er egen hemsida. Kanske kan den bli bättre?

Utgångspunkten har varit ett antal baskriterier som bör vara med, uppgifter som kan vara bra att ha med eller sådant som inte bör finnas med överhuvudettaget.

Till grund för granskningen har legat de kriterier som beskrevs i en tidigare artikel på Dental24:
Hemsidor inom tandvården del 1 ››

 

Alla klarar minimikraven

Alla granskade hemsidor har basinformation med verksamhetsbeskrivning och kontaktuppgifter, men sedan varierar det stort.

 

Odontologisk kompetens

Att man har odontologisk kompetens och tillgång till specialisttandvård uppger alla.
Det är således inte här hemsidorna skiljer sig åt.

 

Öppet och telefonuppgifter – Många anger inget journummer!

Uppgift om öppettider, telefontider och jourtider skiljer sig mycket åt på de olika hemsidorna.
Kanske förlitar man sig fortfarande på telefonsvararen?

 

Känsla av bra bemötande och att känna sig välkommen

Många missar helt att förmedla en personlig framtoning och human känsla på hemsidan.
Det är ju lite anmärkningsvärt med tanke på att man jobbar med människor och vård!

Förklaringen är förmodligen att det inte är vårdgivaren utan en webbutvecklare som gjort hemsidan.
Se till att ha ett bra samarbete mellan vård/uppdragsgivare och webbleverantör. Här gäller det att ha känsla för människor och göra en hemsida därefter!

 

Vilka arbetar på kliniken?

Det verkar också gå en skiljelinje mellan de kliniker som vill framhäva sin personal med namn och bild och de som inte vill visa upp vilka som arbetar på kliniken.

Detta påverkar naturligtvis den personliga framtoningen på hemsidan.

 

Tidbokning via nätet

Tidbokning via mejl, ev. kopplat till ett formulär, börjar bli allt vanligare. Några kliniker erbjuder dessutom av/ombokning och ”sista minuten” bokningar online via hemsidan. Detta kommer på sikt att bli mer vanligt via t.ex. www.1177.se och ”Mina vårdkontakter”.

Se även SVT 9/1 2012 Uppsala först i världen med e-journaler ›› (2,36 min)

 

Hitta till kliniken

De flesta inkluderar både karta och vägbeskrivning via Google Maps eller Hitta.se. Några har dessutom länkar till kollektivtrafikens reseplanerare. Smart!

 

Pris och betalningsalternativ

Pris är ofta ett känsligt ämne men trenden går emot större transparens när det gäller uppgifter på hemsidan om vad olika behandlingar kostar. Här skiljer det sig mycket mellan de olika sidorna, från de som inte har några prisuppgifter alls till de som öppet presenterar priset för olika behandlingar.

Enligt uppgift ligger nu många i startgroparna för att registrera sina priser på 1177.se via ett HSA-ombud
se mer ››

På vissa sidor anges också vilka olika betalningsalternativ (t.ex. betalkort) och externa finansieringsmöjligheter som kliniken kan erbjuda.

 

Texter och bilder säger mer än vad man tror

När det gäller text (copy), bilder och layout skiljer sig hemsidorna åt. Några verkar underskatta det grafiska språkets betydelse för helheten. Detta är lite märkligt eftersom tandläkare vanligtvis också arbetar med estetik!

 

Alla talar inte samma språk!

Väldigt få kliniker uppger att de kan kommunicera på flera språk. Några kliniker har en hemsida med olika språkval som svenska/engelska, svenska/danska eller svenska/engelska samt teckenspråk!

Hos en nordisk tandläkargrupp med flera kliniker både i Skåne och Danmark kan man bara välja mellan svenska och norska! 🙂

 

Utvärdera er egen hemsida!

Vill du veta hur bra er hemsida är? Räkna hur många av följande kriterier er hemsida uppfyller.

  • Kontaktuppgifter
  • Mejlmöjlighet
  • Presentation av personalen
  • Uppgift om tillgång till specialisttandvård
  • Tydlig profil av verksamheten
  • Protetik/tandtekniker
  • Känsla av värme – bra bemötande
  • Öppettider
  • Telefontider
  • Jourtider/nummer
  • Social media (Facebook, Twitter, etc.)
  • Tidsbokning via mejl/formulär
  • Tidbokning direkt online (bokning/avbokning/ändring av tid)
  • Vägbeskrivning till kliniken
  • Geografisk karta och visad vägvisning på den egna hemsidan
  • Professionell layout (lätt att hitta/navigera på sidan)
  • Snygga och relevanta bilder
  • Bra text/copy (värdeskapande/nytta)
  • Videovisning
  • Olika språk på hemsidan och språkkunskaper på kliniken
  • Prisuppgifter/betalningsmöjligheter
  • Koppling till 1177.se/Mina vårdkontakter
  • Betalningsalternativ (t.ex. betalkort, finansiering)
  • Garantier
  • Webb butik (t.ex. tandvårdsprodukter)
  • Mejl till patienter
  • Blogg för patienter
  • Länkar till andra relevanta sidor
  • Olika kvalitetsfaktorer*
  • Samarbetspartners (organisationer och företag)
  • Möjlighet till publik feedback, referenser, ris eller ros
  • Frågor och svar
  • Fritext sök på hemsidan
  • Ev. sponsring/välgörenhet
  • Kampanjer och extra erbjudanden
  • Sökoptimerad (SEO)

* Värdeskapande kvalitetsfaktorer (ISO, kvalitetssäkring, certifieringar, medlemskap, behandlingsmetoder, modern klinik, frisk- och hälsovård, etc.)

 

Hur många kriterier uppfyller er hemsida idag?

Antal kriterier      Omdöme

< 15                        IG – Mindre bra! Dags att göra något åt saken!

15-17                      G – Hemsida med möjlighet till förbättring

18-20                      VG – Genomtänkt hemsida

> 20                        MVG – Välutvecklad hemsida

 

Notera att några av kriterierna är subjektiva och går att genomföra olika bra.

 

Vad kostar det att göra en hemsida?

Framförallt krävs det engagemang och tid för att göra en bra hemsida. En bra hemsida är inte statisk utan ett dynamiskt och levande dokument som behöver underhållas och  aldrig blir helt färdig. En del av dynamiken på hemsidan kan automatiseras genom länkar till andra sidor och tjänster.

En hemsida kostar från 10 000 kr (lågprisalternativ från t.ex. FramkantMedia) men vanligtvis kostar den 30 000 kr och uppåt beroende på omfattning och leverantör.

 

Sammanfattningsvis

Även om det idag närmast är ett måste att ha en klinikhemsida så är det ibland bättre att inte ha någon hemsida alls, vilket en del kliniker fortfarande inte har, än att ha en hemsida som inte är genomtänkt, representativ eller uppdaterad. Visa inte upp något som ni inte själva är nöjda med. Vana webbanvändare ”läser mellan raderna”!

Gemensamt för nästan alla hemsidor som vi granskat är att de beskriver olika behandlingar men inte har någon värdeskapande information om möjlig protetik och tandteknik, vilket tandtekniskt laboratorium som man samarbetar med eller var tandtekniken tillverkas (inte heller när den är svensktillverkad). Inte helt obetydligt, eller hur?

Jourtelefonnummer och -tider saknas på många hemsidor!

Många har inga uppgifter om garantier (mervärde).

Endast ett fåtal är kopplade till www.1177.se där det finns mycket bra, oberoende fakta och information om t.ex. tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd, allmäntandvård, olika behandlingar, barntandvård som man lätt kan länka till.

Inte många ser möjligheten att tillhandahålla tandvårdstillbehör via hemsidan (mervärde). Ett samarbete på nätet med t.ex. www.tandapoteket.se skulle kunna öka servicegraden.

Ett fåtal tillhandahåller olika erbjudanden såsom vanlig undersökning, blekning, friskvård eller ”sista minuten”-bokningar för att fylla luckor i tidboken.

Många missar webbens möjligheter till dialog. Nästan ingen har blogg, nyhetsbrev, frågor & svar, feedback/ris & ros, referenser eller kommentarer från nöjda patienter. Detta trots att det är allmänt känt att många patienter byter tandläkare just genom rekommendation från någon annan.

Ingen av de granskade sidorna hade någon fritext sökfunktion på sin hemsida.

Nästan ingen sida visade informations- eller instruktionsvideo
exempelvis ”Gratis patientfilm om parodontit” ››

 

Bäst i test

Den bästa av de granskade hemsidorna tillhör tandvårdskedjan Smile. Smile’s hemsida är både snygg och har bra information om tandvård, garantier och betalningsvillkor.

Folktandvården i Västra Götaland har också en bra hemsida med en stor mängd nyttig information, funktioner och kopplingar till andra hemsidor. Folktandvårdens hemsida kan dock upplevas som lite kall och opersonlig.

Det finns också flera privata kliniker som har bra hemsidor.

 

Mindre bra hemsidor

De hemsidor som är mindre bra hittar man märkligt nog bland de stora tandvårdskedjorna såsom Distriktstandvården, Colosseum och Praktikertjänst. Dessa sidor saknar ofta känsla och interaktion med patienter, uppgift om samarbetspartners och länkar till externa källor.

 

Budgetvariant

Den budgetvariant som gjorts av Framkant Media är en bra grund men behöver kompletteras med ytterligare information/kunskap om tandvård, ges en personlig touche och kopplingar till externa källor. Sidan är helt enkelt inte färdig. Se upp för tillkommande kostnader, även löpande.

 

Granskade hemsidor:

Praktikertjänst                      Arlanda Sky Clinic

Praktikertjänst                      Elmborgs Tandvård

Praktikertjänst                      Vasastans tandläkargrupp, Stockholm

Folktandvården                    Folktandvården, Sverige

Folktandvården                    Folktandvården, Västra Götaland

Folktandvården                    Folktandvården, Frölunda Kulturhus, V Frölunda MVG

Smile                                   Smile, Malmö Bäst i Test!

Colosseumkliniken              Colosseumkliniken, Malmö

Distriktstandvården             Distriktstandvården, Stockholm

Privat verksamhet                Dagnelidkliniken, Göteborg MVG

Privat verksamhet                Mariakliniken, Strängnäs VG

Webbyrå (mall)                    Framkant Media Budgetvariant

 

Tidigare artikel: Hemsidor inom tandvården del 1 ››

 

Text och källa: Per Ahlberg/Dental24