Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

4 september 2018

Skepp ohoj, del 5

Bodel Sjöholm

Tandtekniker och International President för Oral Design International Foundation

Efter ett dygns segling från Sardinien över Tyrrenska havet började vi skymta Sicilien och fyren Capo, i Vito Piana Di Sopra på öns nordvästra kust.

Vårt första stopp är Casellammare di Golfo. Ett underbart ställe som är byggt i etager med mysiga hus och gränder. Den känns genuint och här fanns många underbara restauranger. Gamla stan i Castellammare var mycket speciell. Detta är en plats vi gärna återvänder till.

Seglingen längs Siciliens norra kust var väldigt fin. Vi passerade storstaden Palermo och från havet såg vi också många små byar och fantastiska stränder som blev allt finare ju närmare Messinasundet vi kom.

Innan vi passerade sundet gick vi in till staden Milatzzo. En stad som är en transfer för turister som sedan beger sig till olika mål på Sicilien. När man ligger i hamnen ser man att den vänstra sidan är en typisk, lite sliten syditaliensk stad medan området till höger om hamnen är betydligt  modernare och också finare!

Nu satte vi fart mot Messinasundet.

Det första vi märkte var att vi fick en kraftig ström med oss och gick från sju till nästan femton knop.

Messina är ett smalt sund och det var en väldigt speciell känsla att passera sundet, ja nästan magiskt. Närheten till Sicilien på ena sidan och Italiens fastland på andra sidan som vi tydligt kunde se.

Strax innan vi kom till hamnen i Messina stad fick vi syn på de speciella sicilianska fiskebåtarna. Det står två man i korgen högst upp och på peken står en man och spanar efter fisk.

Vi la till på boj när vi passerat en bit ner på Siciliens kust strax under Taormina som är en känd turistort för svenskar.

På grund av läckan på packningen till propelleraxeln hade vi förlorat 10 dagar så vi gav oss i väg mot Italiens sydkust. När vi gått ett par timmar upptäckte vi att vi fått något i propellern igen. Vi mailade till hamnen i Rocella Di Ionica och de lovade fixa fram en dykare till vi kom fram. Innan avresan från Portugal hade vi beställt en dykarutrustning men den hann inte komma fram i tid. Det var synd för nu hade vi haft nytta av den.

Vi avverkade också staden Santa Maria Di Leuca i Apulien. Det var tydligt att Syditalien är lite fattigare, både vad det gäller bebyggelsen men även när det gäller priser på mat och restauranger. Allt var prisvärt och det var intressant att uppleva skillnaderna mellan de olika delarna.

Vi såg på väderkartorna att det skulle komma att blåsa en längre tid så vi skyndade oss iväg mot Brindisi. Vi startade redan 04.30 men fick ändå kraftig vind de två sista timmarna men hellre det än att blåsa inne i södra delen av Italien under en veckas tid.

Efter en lång insegling nådde vi en lite oskyddad hamn i Brindisi och allt gick bra. Det var en trevlig hamn med restauranger, affärer och marina. Jag var i Brindisi för ca 45 år sedan som interrailare och kunde konstatera att det enda jag kände igen var järnvägsstationen.

Hamnen låg en liten bit utanför staden men det gick buss till centrum varje timma och den centrala hamnen. Staden var faktiskt mycket trevligare idag än när jag var där förra gången.

Vi stannade i fyra dygn tills vinden bedarrat lite innan vi satte fart mot Dubrovnik i Kroatien.

Bodel

Bodel Sjöholm är tandtekniker och International President för Oral Design International Foundation.

Bodel Sjöholm

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?