Dentalbranschen följer i optikernas spår…

 feet.jpg

Dentalbranschen står inför en strukturomvandling, där små enmanspraktiker håller på att ersättas av kedjor. Det finns vissa likheter med utvecklingen på optikermarknaden för 15 år sedan. Liksom där finns det både vinnare och förlorare.

Vad var det egentligen som hände optikerna? Jo, små enskilda optiker som hade byggt upp ett företag och en kundkrets började organisera sig för att effektivisera sin verksamhet. Synsam och Optikertjänst bildades och ägdes av optikerna. Med en så tydlig struktur var det lätt för finländska Instrumentarium att komma in och köpa upp några av de största optikerna och bilda optikerkedjan Ögat.

När det nu fanns en kedja kom snart andra in kedjor för att konkurrera med lägre priser, bland andra Specsavers, Aktuell Optik och Synoptik.

Vinnare på den här marknaden är de driftiga personer som var med och utvecklade kedjorna. De var inte nödvändigtvis optiker, utan snarare ekonomer och marknadsförare. Vinnare blev givetvis också kunderna som nu kan köpa både linser och glasögon betydligt enklare och billigare än förr – om de vill. Förlorare är de enskilda optiker, i den mån sådana finns kvar, som har svårt att konkurrera med de effektiva kedjorna.  

Finns det likheter med dentalbranschen? En hel del, visar det sig. Man kan likna Optikertjänst senare Din Optiker vid Praktikertjänst. Dessutom finns på den svenska dentalmarknaden aktörer som aktivt är ute och letar efter praktiker att köpa upp. De tre viktigaste är Smile, Praktikertjänsts, Elmborgs samt norska Colosseum Dental. De kan liknas vid Specsavers och Synoptik.

–    Vi håller på att bygga upp en rikstäckande kedja som präglas av hög service och kvalitet. Bland annat vill vi ha långa öppettider. Det gynnar patienterna och det gör att vi kan utnyttja lokalerna effektivare.

Det säger David Halldén, en av Smiles grundare och ansvarig för förvärven. Han är inte tandläkare, utan civilingenjör som också är ekonomutbildad. Idén är egentligen inte att köpa en klinik rakt av, utan att gå in som delägare i en redan framgångsrik klinik. Säljaren blir då kvar som delägare och aktiv, vilket borgar för att patienterna stannar kvar.

I dag har Smile fem kliniker. Den siffran ska ha fördubblats innan det här året är slut, hoppas David Halldén. Därefter tänker Smile växa med 4-6 kliniker per år.

Därmed har Smile och andra aktörer brutit det monopol de anser att Praktikertjänst har haft – åtminstone vad gäller prissättningen på kliniker.

–    Tidigare var Praktikertjänst den enda aktör som satte pris på en klinik. Nu är vi fler.

David Halldén anser att det är patienterna som vinner på strukturomvandlingen. Kvaliteten höjs och tandläkarna får råd att utveckla och investera i nya metoder. Numera kan de också jämföra priser på ett annat sätt än tidigare. Men givetvis blir även en del tandläkare vinnare på att resurser utnyttjas effektivare.

En som skulle kunna vara skeptisk till utvecklingen är Per Rehnberg, affärsområdeschef för Praktikertjänst Tandvård. Men han välkomnar nya aktörer:

–    Jag är väldigt positiv, konkurrens är alltid bra, säger han.

Samtidigt påpekar han att Praktikertjänst med sina 5 miljarder i omsättning är betydligt större än de små uppköpande aktörerna, som tillsammans uppges omsätta några hundra miljoner.

–    En annan sak är ju att Smile och andra med liknande affärsidé egentligen bara gör det vi på Praktikertjänst har gjort länge, det vill säga satsar på kvalitet och effektivitet. Vi ligger ju som bekant i topp i nöjd kund-undersökningarna.

Däremot anser han att Citydental har lyckats introducera ett nytt affärskoncept genom att priskonkurrera och dra till sig nya patientgrupper.

–    Jag tycker det är snyggt, och så går de med vinst också. Framtiden får utvisa hur bra vården är.

Per Rehnberg har ingenting emot att privata kliniker som ingår i Praktikertjänst säljs till de nya kedjorna.

–    I flera fall köper de upp mottagningar som inte går ihop ekonomiskt, och som nog inte hade platsat hos oss i alla fall. I ett fall var de beredda att betala överpris för den välskötta kliniken, och då säljer vi mer än gärna, säger han.

Text: Inger Kindahl, DentalMagazinet