Bäckenets stabiliserande funktion

I de tidigare bloggarna har jag gått igenom hur man hittar den fördelaktigaste hållningen/sittställningen för att kunna bibehålla rörelsefriheten i överkroppen. Idag tar vi upp underkroppen stabiliserande betydelse för en god sittställning.

I ett detaljarbete som tandvårdsarbetet har man tre påverkbara stöd att vila på – optiken som leder oss till en ställning för att kunna se, patienten som man kan ta stöd på och stolens utformning som gör att man sitter på ett visst sätt. Dessa tre avlastningspunkter kan vara avgörande för om man får ont i kroppen till följd av de arbetsställningar och arbetsrörelser som man intar i sitt arbete.

Bäckenet är den del som förbinder överkropp med underkropp. Överkroppen, som är den mobila delen av kroppen, möter den del som ska stabiliseras. Samtidigt vill man ha en viss mobilitet i benen för att lätt kunna röra sig runt patienten.

Många väljer att sitta på en sadelstol medan andra kan få besvär av att sitta på sadel. Fördelen med sadel är att man lätt rör sig runt patienten och på så sätt oftast arbetar i raka banor, dvs. där det går en tänkt rak linje från behandlarens näsa, ner mellan brösten och till patientens mun där man arbetar. På detta sätt slipper man böjda och vridna ställningar. Nackdelen med sadelstol är om den inbjuder till att sitta för brett eller utåtroterat med benen. Bäckenleden som inte är speciellt mobil tajtas då till ytterligare och det uppkommer ett ökat tryck som leder till smärtor i nedre delen av ryggen.

Om man dessutom utåtroterar för mycket med benen (det händer oftare i höger ben när man gasar med fotpedalen) kan man klämma till ischiasnerven med en av de utåtroterande musklerna –  piriformis.

Oavsett vilken stol man väljer är det viktigt att stolen hjälper till att bibehålla en bra arbetsställning.

 

Tips för en bra arbetsställning:

–       Ställ dig upp, tag ett djupt andetag och slappna sedan av med axlarna. Den känsla och kurvatur du nu har i ryggen skall du ta med dig till ditt sittande, ett aktivt sittande i balans.

–       Försök ställa in stolen så att den leder dig in i ovanstående hållning.

–       Om du har ett ryggstöd, placera det så att det stödjer den övre delen av bäckenet (stödet ska ge ett skönt stöd i nedre delen av svanken). Om du har en lång rygg är det extra viktigt att ha ett ryggstöd som stödjer S-kurvaturen i ryggen för att inte falla ihop.

–       För att kunna behålla ryggens naturliga kurvatur i sittande behöver man ha en arbetsstol som är tillräckligt hög för ha en öppen vinkel i höften, antagligen behöver du sitta mer än 10 cm högre jämfört med ett traditionellt sittande
( 90°).

–       Golvet är naturligtvis ett stöd för fötterna, så tänk på att ha fri yta där för att inte hämma benens rörelsefrihet.

–       Fötterna skall ligga plant mot underlaget och underbenen vinkelrät mot golvet.  Benen bör vara lätt delade, ca din axelbredd mellan hälarna. Tänk på att placera fotpedalen rätt i förhållande till benets och fotens riktning.

Bäcken

 Bäcken2

Sommarhälsningar

Magdalena

Övningar:       Stabilitetsövningar för rygg- och bålmuskulatur

Senaste inläggen