Ryggen är själens handske

Ryggen är själens handske säger man – är jag glad går jag med en upprätt hållning men är jag däremot ledsen sjunker jag ihop. Vi talar om ”rakryggad” eller säger att ”han bär på en tung ryggsäck”. Alla vet precis vad man menar med dessa uttryck och förmodligen visar vi ganska tydligt vår sinnesstämning genom vår hållning i ryggen. 

Ont i ryggen är inte så sällan kopplat till en svaghet i ryggen. Dentalarbetet innebär som regel mycket sittande om man inte vant sig vid att arbeta stående. Har man en stol som inte tillåter ett aktivt sittande kopplas ryggens hållningsmuskulatur ut och ländryggskotorna belastas på en mindre del av ledytorna. Belastningen på kotorna blir högre och man hänger i ligamenten. ”Dålig hållning” är ett välfärdsproblem i takt med att vi blivit mindre fysiskt aktiva både i jobbet och på fritiden.

 

passivt sittande

Bilden illustrerar ett passivt sittande med ihopsjunken hållning
och ett aktivt sittande där kroppens tyngd fördelas på ett bättre sätt på ryggen.

 

När någon säger att man har ont i ryggen menar man ofta den nedre halvan av ryggen, besvären kan vara långvariga men börjar ofta med akuta ryggbesvär.

 

Kotor, diskar, ligament och muskler samverkar

Ryggen benämns i tre olika nivåer – nacke, bröst och ländrygg – sammanlagt 24 kotor. Mellan kotorna ligger diskar som en stötdämpare. Vid belastning trycks disken normalt ihop. En vanlig skada som kan uppstå på ryggens diskar är diskbråck, då buktar disken oftast ut i sidled och trycker på ischiasnerven så att en inflammation uppstår. Besvären minskar eftre hand och läker oftast ut av sig själv.

Från varje kota utgår stabiliserande ligament och massor med muskler som gör att vi kan röra ryggen i olika riktningar. En muskel kan bara kontrahera och slappna av men när många muskler engageras och koordineras kan rörelsen bli både böjd och vriden samtidigt.

 

Dentalarbete kräver både rörelsefrihet och stöd för ryggen

I dentalarbetet, som är ett detaljarbete, är man i behov av stöd. Ett av stöden är den stol du sitter på. Samtidigt är man i behov av rörelsefriheten eftersom man sträcker sig både framåt och bakåt efter instrument som behövs för att utföra behandlingen. Hur stolen är utformad styr stödet du behöver, kroppens rörelseutslag och den belastning du får på ryggen.

 

Tips vid sittande

Sträva alltid efter balans………samt rörelse och variation.

  • Ställ dig upp, tag ett djupt andetag och slappna sedan av med axlarna, nu står du i balans.
  • Ta med dig den känsla och kurvatur du nu har i ryggen till ditt sittande, ett aktivt sittande i balans. För att kunna behålla ryggens naturliga kurvatur i sittande behöver man ha en arbetsstol som är tillräckligt hög för ha en öppen vinkel i höften. Antagligen behöver du sitta mer än 10 cm högre jämfört med ett traditionellt sittande ( 90°). Sitsen bör också vara något framåttippad utan att man glider av den.
  • Fötterna skall ligga plant mot underlaget och underbenen vinkelrät mot golvet.  Benen bör vara lätt delade, ca din axelbredd mellan hälarna.
  • Tänk på att placera fotpedalen rätt i förhållande till benets och fotens riktning.
  • Om du har ett ryggstöd, placera det så att det stödjer den övre delen av bäckenet (stödet ska ge ett skönt stöd i nedre delen av svanken).

Ryggrad

Hälsningar

Magdalena

Senaste inläggen