Vad är sunda vanor egentligen?

Hade det inte varit för alkohol och idrott kunde man halverat sjukvården. Så sa man lite halvt på skämt då jag började på sjukgymnastutbildningen, med tillägget, att om det inte varit för idrotten hade vi fortfarande haft fler sjukskrivningsdagar på grund av fysiska besvär.

Syftet med idrottsmedicin är att med rörelse och belastning förebygga, förkorta och läka en skada, vilket man också gör.

Men är det kanske så att vi ibland tränar lite för mycket? En dansk studie visar att lagom och lustfylld jogging förlänger livet med ca 6 år. En amerikansk studie har tittat på fysisk aktivitet och hjärtsjukdomar och den pekar också på att lagom är bäst. Personer med hög arbetstillfredsställelse utvecklar mindre ryggbesvär än andra. Det verkar som att om vi ska ha nytta av alla hälsotips måste vi tycka det är lustfyllt.

Inom sjukgymnastik arbetar vi då och då mycket med träning om kroppsmedvetande och då vi uttrycker oss i termer som ”lyssna på kroppen, den är vis” har vi med vårt levnadssätt – stress, inrutat schema, matvanor, tillgänglighet och inte minst ett ”dygnet-runt-samhälle”, tappat en del av vår känsla för kroppens behov? Och hur lustfyllt är det att ha hela sitt liv schemalagt?

Lagom är bäst!

Allt som ofta kan vi ta del av nya hälsotips: ”så här är det bra att äta” eller ”så här ska du motionera” och anledningen till alla dessa tips är förmodligen vår tids osunda mat- och levnadsvanor. Men även jag som tycker mig ha ett balanserat liv kan lätt känna en stress över jag kanske borde motionera mer eller äta lite sundare. Då är det ändå härligt att få det bekräftat i studier att lagom är bäst, hur tråkigt det än låter.

 

Magdalena

 

Senaste inläggen