Hälsotrenden är här. Är svensk tandvård pigg och vill hänga med?

1992 släppte Faith Popcorn boken ”Popcornrapporten” som handlade om trender. Hon definierade begreppet trend som något som redan skett men vars fulla effekt vi ännu inte sett. Tittar man globalt finner man att hälsa nu är en megatrend.

Människor vill bli och förbli friska. Man fokuserar på vad man äter, slutar med tobak och ägnar sig åt träning i alla dess former osv.

Förebyggande, profylax, har varit tandvårdens stora nummer, men hänger vi med idag? Fortfarande fokuserar patienterna på lagningar. De klassiska frågorna är: Hur många hål har jag och vad kostar det? Är det patienten eller vi, tandvårdspersonalen, som missuppfattat vad vi är till för? Jag saknar att vid revisionsundersökningen få höra: Hur frisk var jag denna gången?

Jag har fått en riktig nytändning när jag noterar hälsotrenden, samtidigt som jag gläds åt att jag tänkte rätt när jag på det sena 70-talet och tidiga 80-talet som ensam tandläkare hade 4 heltidsanställda tandhygienister och samtliga tandsköterskor var utbildade till profylaxtandsköterskor.

Mitt i all glädje över att jag var på rätt väg kan jag störas av hur de som bestämmer i samhället idag inte har förstått och hakat på trenden om hälsa. Det är ”drill fill och bill som gäller” och premieras. ”Finast” och med bra ersättning är implantat, i mina ögon resultatet av tandvårdens fullständiga misslyckande utom i ett fåtal fall. För övrigt utbildade jag mig i England i implantatkirurgi och satte mina första implantat 1972. Fylld av hybris och ungdomligt övermod, något jag idag inte är stolt över trots att ett av implantaten satt kvar för något decennium sedan, kanske än idag. Vår herre är god mot barn och dårar! Jag tröstar mig med att mitt uppsåt var gott.

Profylax och beteendeförändring

Man ökar tandvårdsbidraget och ser över hela tandvårdsförsäkringen. Tänk om man kunde satsa den största delen av pengarna på profylax och beteendeförändring! Karies och parodontit är nästan 100-procentigt beteenderelaterade tillstånd.

Sälja hälsa

Att ha fler personer som borrar löser inget problem. Vi står inför en gigantisk utbildningsutmaning om befolkningen ska bli och förbli frisk. Våra patienter önskar hälsa (fråga dem gärna). Därför borde det vara lättare att ”sälja” hälsa till dem än extraktioner, rotfyllningar och partialproteser. För att lyckas få patienterna att investera i hälsa måste vi ändra såväl patienternas som våra egna förväntningar på vad vi har att sälja i vår ”butik”. Det måste löna sig rejält även för vårdgivaren att lägga om innehållet i ”varuutbudet” om man ska få en förändring till stånd.

Falsk marknadsföring

Det säljs ”Frisktandvård” och precis som det låter säljs paketet till de redan friska. Dessutom marknadsförs det av en organisation där det inte finns en heltids tandhygienist per heltidsanställd tandläkare och verksamma profylaxtandsköterskor får man leta med lupp efter! I mina ögon är det falsk marknadsföring alternativt skojeri. Ska det fortsätta byt namn till något som innehåller ordet försäkring. Övriga aktörer på marknaden upplever jag inte bättre, men de ger sig inte ut för att sälja frisktandvård.

Nytt tandvårdsstöd till profylax

”I have a dream”. Drömmen och hoppet lever kvar: att pengarna till förändringen av tandvårdsstödet och tandvårdsförsäkringen ska kanaliseras till utbildning av patienterna, till profylax genom beteendeförändring hos såväl tandvårdspersonal som patienter och inte minst till insikt hos de som delar ut pengarna så att de förstår vad kronorna leder till och då helst inte till kronor……

På sikt innebär det minskade kostnader för tandvård för alla, minskat lidande och tandläkarunderskottet upphör.

Jag älskade att borra. Att göra guldinlägg var en favorit som dessutom den ersättning som håller bäst av alla om de utformas med en låsning. Kompendium i 90 sekunders preparationsteknik finns tillgängligt, det kan vara bra att ha den kunskapen, jag tror nämligen att statens satsning även i framtiden handlar om ”drill fill and bill”.

 

Er tillgivne

Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com

 

PS. Nästa krönika kommer att belysa vad tandvården kan bidra med för att åstadkomma hälsa i ett större perspektiv. DS.

 

 

Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult i det egna företaget Företagsförädling Väst.

Senaste inläggen