Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

26 augusti 2014

Kul sätt att påverka

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

En ”snackis” är ett kul sätt att marknadsföra sin verksamhet och ett säkert sätt att fånga patienternas uppmärksamhet.

Att göra något som någon annan inte förväntar sig är ett osvikligt sätt att få uppmärksamhet. Är det dessutom något som är kul och positivt kan man med lite tur få det att bli något alla talar om, en ”snackis”. Blir det sedan publicerat på nätet kan det sluta med att tilltaget får viral spridning.

Ett exempel på viral spridning är Volvo Lastvagnars reklamfilm på Youtube där en stuntman med en fot på vardera två lastbilar går ner i spagat medan lastbilarna kör på vägen.

Ett annat är filmen med den gamla damen som handlat på IKEA och är på väg över gatan med en IKEA kasse i vardera handen. En flott nercabbad Mercedes stannar för att släppa över damen på övergångsstället. Damen är på grund av sin ålder lite långsam. Ynglingen i bilen blir irriterad och tutar varvid damen blir minst sagt arg och slår den ena kassen i grillen på bilen varvid alla krockkuddarna löses ut!

 

Vad kan vi då hitta på en tandläkarmottagning?

Det handlar bara om att ha fantasi och våga göra något nytt!
Nedan har jag samlat en del av de trix som vi och andra använt oss av.

  • Uppvakta dina patienter med en blomma, kort, golfboll eller liknande när de fyller år.
  • När en ny patient efter sitt första besök passerar receptionen överlämnar receptionisten en blomma.
  • När du har en älsklingspatient i stolen, säg då: jag är så glad att du är min patient. Det är personer som dig som vi verkligen uppskattar att ha hos oss. Sannolikt liknar dina vänner dig. Vi ska ta emot några få nya patienter så vi är jättetacksamma om du vill rekommendera oss till dem! Be dem hälsa från dig när de ringer och vill boka tid för undersökning så tar vi emot. Uppmärksamma sedan den patient som sänt er en ny patient med ett kort, en blomma eller ett telefonsamtal.
  • Bjud in några favoritpatienter till Lussefesten med personalen.
  • Häng upp ”Gaffeln som hänger i en tandtråd från taket” framför näsan på patienten (se min tidigare krönika från mars 2012).
  • Ge tider på icke jämna klockslag (krönika januari 2013).
  • Vardagspsykologi hjälper dig att skapa frihet i din tidboksplanering utan negativa konsekvenser för patienten (krönika april 2013).
  • En annorlunda rekryteringsprocess som lönar sig i längden (krönika februari 2014).
  • Ring upp patienter på kvällen efter ingrepp om du misstänker att de kan ha problem.
  • När patienten satt sig i stolen, informera om vad du tänker göra. Patienten blir ofta imponerad om du kommer ihåg utan att läsa i journalen och kommenterar: hur kan du alltid komma ihåg vad du ska göra. Din snabba replik blir då: det är klart jag kommer ihåg dig!
  • Ge ut en liten informativ och trevlig patienttidning (tryckt eller på nätet/e-mail) med nyheter. Gör det oregelbundet annars tappar den lätt nyhetsvärde och blir en institution.
  • Bjud in favoritpatienter till en föreläsning om något nytt och be dem ta med goda vänner.
  • Bjud på frozen youghurtglass i väntrummet – kaffe har alla!

Till slut en sann historia:

Där jag började min bana som assistent hade principalen ett kranium i ett sådant där traditionellt instrumentskåp med glasrutor i behandlingsrummet. En dag kom en mamma som patient. Hon hade med sig sin sexårige son. Grabben stod som klistrad och tittade på kraniet i glasskåpet. När mamman var färdigbehandlad tittade grabben upp på tandläkaren och ställde följande fråga på för staden typisk dialekt:

Dö, haru tatt en här?

Gissa om detta blev en snackis!

 

Du har så kul som du bestämmer dig för att ha. Bjud på dig själv, det uppskattar människor.

 

Er tillgivne

Gordon M

 

gordon.meland@gmail.com
Tel 070 21 31 201
Hemsida: www.gordonm.se

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev