Prisportalen skapar osäkerhet och kan vilseleda patienterna

Gärna prisportal men inte så länge man jämför äpplen och päron, för att inte säga äpplen och palsternackor.

 

 

Inte heller denna gång kommer det att handla om prioriteringar och handlingsplan, men lugn det kommer.

 

Efter att i veckan träffat några kollegor och diskuterat prisportalen och den magra anslutningen känner jag att det kan vara av intresse att ta upp en diskussion om värdet av portalen.

 

Under mer än trettiofem år har jag varit ute och föreläst och studerat mottagningar, privata och offentliga tandvårdskedjor, Praktikertjänstmottagningar och många tandvårdsmottagningar i utlandet. Vad jag funnit är att man inte på något ställe arbetar på samma sätt.

Det är inte som inom pilotyrket där man flyger en viss flygplanstyp på samma sätt oavsett var i världen man befinner sig. I tandvården är variationerna oändliga för vilka olika moment som ingår/levereras under samma behandlingsrubrik.

 

Oklart vad som ingår i en åtgärd

Låt oss ta en åtgärd som vi alla känner till och som kan utgöra grunden till hur en patient väljer sin tandläkare: Undersökning av en ny patient.

 

Meningen är, får man förutsätta, att en patient ska kunna gå in i prisportalen och se hur prissättningen varierar mellan olika tandläkare och därefter göra sitt val av vem man ska överlåta sin mun till.

Tanken är utmärkt. Haken är att det inte framgår vad man får för pengarna. Ingenstans står det vad som ingår, vilka moment undersökningen omfattar, hur dokumentationen går till etc. På gott och ont finns inget som liknar en pilots checklista där det solklart framgår vilka saker som ska kontrolleras och prickas av vid en viss åtgärd.

 

Variationen av hur en undersökning går till skiljer sig dessutom mellan behandlare på samma klinik!

På en enda mottagning har jag sett en tandläkare notera allt som är friskt! På min fråga varför, fick jag till svar att det var för att om patienten vid ett senare tillfälle visade upp något patologiskt skulle tandläkaren aldrig behöva fundera på om han inte tittat, om han av någon anledning missat att undersöka det aktuella området vid ett tidigare undersökningstillfälle.

 

Patienterna vilseleds

Så länge vi inte har standardiserat och likriktat de olika åtgärderna i prisportalen på samma rigorösa sätt som t ex flygindustrin bygger upp och standardiserar checklistan för en viss flygplanstyp, är prisportalen ett sätt att vilseleda patienterna när de ska göra sitt val av behandlare: var får man bäst värde för sina pengar?

 

Då vi alla vet hur svårt det är att ena tandläkarna på en mottagning om en gemensam uppsättning av borr i borrstället inser man lätt att en standardisering av innehållet under varje åtgärdsnummer inte är en lättframkomlig väg.

Ett alternativ kan vara att på ett för läsaren av prisportalen lättförståeligt sätt deklarera vad som ingår under varje åtgärdsnummer.

 

Det är omoraliskt, mot såväl patient som vårdgivare, att det inte tydligt framgår vad man får för pengarna.

Sluta lossas som om äpplen, päron och palsternackor har samma smak!

 

Debattera gärna

En debatt om prisportalen skulle friska upp och på sikt gynna alla!

Synpunkter mottages med tacksamhet.

 

Er tillgivne

Gordon M

gordon.meland@gmail.com

Tel 070 21 31 201

www.gordonm.se

 

PS. Är du intresserad att arbeta tillsammans med mig, och på sikt ta över verksamheten med allt mitt material, är du välkommen att ta kontakt. DS.

 

 

 

Senaste inläggen