Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

6 maj 2014

Protestricket – en framgångsfaktor i profylaxarbetet

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

En kort och kraftfull sista krönika i serien om hur profylaxtandsköterskan/tandhygienisten fångar en ointresserad patients uppmärksamhet.

På samma mottagning som Suzie verkade arbetade under en tid även en annan profylaxsköterska. Tyvärr minns jag inte hennes namn. Det var inget vanligt namn utan ett namn med indianbakgrund. Låt oss kalla henne Blomma. Hon var sprungen ur landets urbefolkning. Vad jag minns och aldrig kommer att glömma är följande:

Blomma var en oerhört vacker uppenbarelse med sitt långa blanksvarta uppsatta hår. Jag uppskattade hennes ålder till mellan tjugotvå och tjugofem.

En dag då jag på distans via mottagningens intern-TV satt och följde arbetet som pågick i ett av de fyra små profylaxinstruktionsrummen kom det in en ny patient till Blomma. Det var en man i trettiofemårsåldern. Även han såg bra ut. Senare fick jag höra att han var förmögen, hade en framskjuten position i samhället och definitivt inte var van vid att bli talad till.

Redan tidigt märktes det att patienten var uttalat obekväm med situationen att bli undervisad i hur han skulle sköta sin munhygien.

Blomma försökte fånga hans uppmärksamhet på sitt vanliga professionella sätt men inget hjälpte. Hans blick vandrade runt i rummet utan att möta hennes.

Nu inträffade det. Blomma öppnade sin mun och med ett vant handgrepp tog hon ut sin helprotes, bet ihop så att hakspetsen och näsan nästintill fick kontakt!

Denna otroligt vackra, ja näst intill undersköna unga kvinna, förvandlades i ett slag till en oattraktiv åldring. Därefter satte hon tillbaks helprotesen, bet ihop med ett leende och sa: Mr NN, jag vill inte att det som hänt mig ska hända er!

Hon hade fångat hans uppmärksamhet! Lite drastiskt kanske, men det fungerade.

Dom av er som tycker att det är svårt att fånga patientens uppmärksamhet vid hygiendiskussioner kan alltid skaffa er en helprotes eller använda er av Suzies sätt (se förra krönikan) – stryk det som ej önskas!

 

Lycka till i ert arbete, det viktigaste, mest värdefulla inom vårt skrå – att höja våra patienters dentala IQ. Det är där patienternas hälsa står att finna. Nu talar vi om Frisktandvård!

 

Er tillgivne

Gordon M
gordon.meland@gmail.com
Tel
070 21 31 201
Hemsida: www.gordonm.se

 

PS. Idag arbetar jag företrädesvis med mentorskap via Skype. Ett kostnadseffektivt sätt som ger resultat.
Titta in på hemsidan eller kontakta mig personligen, kanske är det något för dig. DS.

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev