Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

14 april 2015

Reflexioner kring mina snart femtio år inom odontologin. Har det hänt något?

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Mycket vatten har runnit under broarna sedan vårvintern 1966.
Har det hänt lika mycket med utvecklingen av odontologin som det runnit vatten? Visst har det, men inte riktigt i den fåran jag önskat. Det finns mycket kvar att göra när det gäller profylax, något som idag är viktigare än tidigare, bl a med tanke på tandstatus hos våra invandrare.

För några veckor sedan besökte jag Norrland på en liten föreläsningsturné. Efter att ha kommit till Umeå med flyg skulle jag vidare med tåg. Jag satte mig väntsalen på den gamla stationenen. Då kom jag plötsligt att tänka på att det var fyrtionio år och tio dagar sedan jag klev av tåget där för att skriva in mig vid Odontologiska Fakulteten.

Den gången var det ånglok från Vännäs till Umeå, minus trettiotvå grader och strålande solsken. Nu var det ett modernt tåg som skulle ta mig vidare. Det var plus fem grader men fortfarande soligt. Det är det förresten alltid i Umeå!

 

När jag blev odont.kand. var det stora samtalsämnet att man hade börjat förstå parodontitens patogenes. Artikeln ”Gingivitis In Man” var det stora samtalsämnet.

Karies patogenes var redan i stora drag uppklarad.

 

När jag tog min examen var förebyggande tandvård, profylax, det heta ämnet. Döm av min förvåning när jag fick en kraftig reprimand av min arbetsgivare för att jag hade mage att ta betalt för att lära mina patienter munhygien och berätta om de bakomliggande faktorerna till varför de behövde min hjälp. Dessutom tog jag betalt ”för att sprätta lite tandsten”.

Som väl är har det ändrat sig. Under en period betalade försäkringskassan 75% av arvodet för förebyggande tandvård. Tyvärr sänktes det efter ett tag.

Mycket har hänt sedan december 1970 då jag tog min examen. Företrädesvis handlar det om material, tekniker, estetik och implantat. Det är fortfarande den reparativa och kosmetiska tandvården som ekonomiskt premieras, har högst anseende och tilldrar sig störst intresse.

 

För några månader sedan hade jag glädjen att hålla i en kick off för en medelstor privatmottagning. Vi diskuterade till att börja med affärsidé, vision och mål. Det låter i de flestas öron som överkurs. Men tänk efter vilken avgörande betydelse det har att vi vet vart vi ska.

Affärsidé handlar om: vad ska vi ”sälja”, till vem ska vi ”sälja” det och hur ska vi ”sälja” det.

Visionen är drömmen om hur det är när det är som bäst och en tanke som töjer gränserna. Ett alltför vanligt svar jag får på frågan ”har ni någon vision” är:

”Vi ska ha friska patienter och roligt på jobbet”. Det är ingen vision, det är ett baskrav! Dessutom verkar man blanda ihop begreppen friska patienter och lagade hela patienter…

Mål innebär att man mäter hur det ser ut idag och bestämmer hur det ska se ut när man nått dit man ska och det måste vara mätbart.

Dag två på klinikens kick off hade man bestämt sig för att ”sälja” hälsa och misslyckades man med det, då blev man tvungen att ta till ”drill, fill and bill”.

Vid vårt mentorskapsmöte på Skype en vecka senare uttryckte kollegan följande: ”När jag tänker tillbaks på alla tidigare år ser jag att vi satsat på utbildningar i restaurativ tandvård, estetik, implantat, de bästa fyllningsmaterialen, alla tekniska hjälpmedel etc men inte på hur man utbildar och hjälper patienten att slippa sjukdomarna. Med en bra utbildning, kombinerat med god kommunikationsteknik, hade patienten kunnat bli och förbli frisk. Jag skäms lite”!

 

Det är inte utan att jag själv skäms när jag tänker på hur stor del av mina yrkesverksamma år jag lagt på mina 90 sekunders preparationer… jag får trösta mig med att jag stundtals hade upp till fem heltidstandhygienister som arbetade med att få min reparativa tandvård att överleva.

Tack för att ni tog hand om mina misslyckanden!

 

Hur vore det om vi i undervisningen i svenska för invandrare utnyttjade möjligheten att undervisa i hur de kan förebygga tandsjukdomar, övervikt och andra vällevnadssjukdomar de drabbas av genom förändrade kostvanor som ett resultat av att de kommit till en ny miljö.

Kanske, eller rent av sannolikt, skulle en sådan satsning finansiera språkundervisningen och förhindra lidande.

Tittar jag på dagen kursutbud slås jag av hur lite fokus som ligger på att höja patienternas ”dentala IQ” och framför allt mekanismerna bakom hur man med ord kan förändra människors antaganden och vanor.

Volymen profylax vi ”öser ut” över befolkningen i form av ”tjat” har mycket lite att göra med hur friska människorna blir. Frågan är om inte resultatet är omvänt proportionellt mot insatsen!

 

Jag har en dröm: att fokus flyttas från ”drill, fill and bill” till hur man utbildar sina patienter. Detta börjar med en ordentlig undersökning, framför allt på en ny patient (alla dina revisionspatienter blir ”nya patienter” när du ändrar din undersökningsmetodik) som bland annat inkluderar bakterieprov, infärgning med medel som endast visar plaquet då man lyser på det med blått ljus, Stephankurvan, karies och paradontitens patogenes.

Allt kombinerat med en intelligent kommunikationsteknik – frågor är svaren! Tänk vad vi kan uppnå med ett förändrat fokus.

 

Reflexion: har det hänt något inom tandvården under knappt femtio år? Visst har det gjort det, men kanske inte med fokus på det jag allra mest hade förhoppningar om som ung student.

Upp med hakan!!!

Tänk så mycket roligt det finns kvar att ta tag i, ni som arbetar inom några av de mest tacksamma yrken som finns – tandvårdsyrkena!

 

Er tillgivne

Gordon M

 

Mentorskap on demand
Gordon.meland@gmail.com
Tel. 070 21 31 201
Hemsida: gordonm.se

 

 

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev