Ta teamtandvården ett steg till, eller: Vem ska äga patienten?

I en krönika nyligen pekade jag på de positiva effekterna av att våga ”vända på steken” och se tandläkaren som den person som ger service till personalen. Ett levande exempel på det träffade jag idag. En kollega som jag mötte första gången för 23 år sedan, då i sin roll som biträdande klinikchef och strax därefter som klinikchef. Låt oss kalla honom för Jan.

Jan fick rycka in som klinikchef på en större klinik där man haft interna personalproblem av högst personlig art, något som kom att störa hela verksamheten. Underskotten var i miljonklassen. Efter de vanliga ca 1,5 åren hade vi tillsammans vänt utvecklingen. Trivseln var utmärkt och så även ekonomin.

En tid efter vändningen valde Jan att kliva av klinikchefsuppdraget och gick tillbaka till att vara distriktstandläkare. Han bytte klinik och började arbeta under en dynamisk klinikchef som tänkte lateralt/utanför boxen.

Jan började ge service till en hygienist och tre sköterskor som hade ett behandlingsrum var. Jan hade inget behandlingsrum utan endast ett kontor!

Jan ansvarade för 4000 barn och 2000 vuxna patienter. Kvaliteten på såväl odontologi som patientomhändertagande, för att inte glömma trivseln inom teamet, var på topp. Behöver jag påpeka vad som hände med ekonomin? Detta utan att ekonomin var det prioriterade området. Dessutom fanns det tillgängliga tider i tidboken inom någon vecka och man låg i fas med revisioner av såväl barn som vuxna!

Klinikchefen som hela tiden stöttade den beskrivna förändringen och flera andra kloka och radikalt annorlunda grepp, gick tyvärr i pension. Den nya ledningen tänkte traditionellt och utvecklingen stannade av. Jan valde då att sluta och verksamheten på kliniken föll på kort tid tillbaks till det traditionella och idag hinner man inte med barnen!

Nästa steg i utvecklingen, om den hade fått fortsätta, hade varit att prägla alla patienter på sköterskan respektive tandhygienisten. Vinsten? Det skapar en möjlighet för tandläkarna att få arbeta med det de tycker är allra roligast! Det man tycker mest om att arbeta med kommer man att bli allt bättre på. Man får möjlighet att utföra uppgiften oftare vilket innebär en ökad färdighetsträning. Resultat: ökad kvalitet, gladare och mer tillfredsställd tandläkare och personal, bättre ekonomi och som grädde på moset lättare att rekrytera tandläkare! Alla vill tillhöra ett vinnande lag.

Så här kan man tänka sig att organisera arbetet. Tandläkaren som servar sin sköterska/tandhygienist har informerat om vad som ska utföras på patienten. Sköterskan informerar patienten och säger att ”du behöver en rotfyllning och du har en sådan tur att vi har en tandläkare här på kliniken som är mycket duktig på rotbehandlingar och har detta som sitt specialintresse. Han kommer in till dig och mig nästa gång och så ordnar vi det tillsammans här”.

”Du behöver en porslinskrona och en av våra tandläkare är fenomenal på det. Vi låter hen göra det tillsammans med mig vid nästa besök. Vi gör så här på kliniken för det ger dig möjlighet att alltid får den tandläkare som är skickligast att ta hand om just den åtgärd som är aktuell”.

Tryggheten består i att patienten alltid blir omhändertagen av ”sin sköterska/tandhygienist” dvs den person patienten blivit präglad på. Tandläkare kommer in till patienten i egenskap att vara ”specialist”. Sköterskor och tandhygienister skulle med denna modell få en än mer stimulerande och ansvarsfull roll för helheten.

Tänk om någon lagom stor klinik skulle våga göra ett försök att tänka nytt som ett sätt att bli en så attraktiv arbetsplats att samtliga yrkeskategorier och patienter står på kö för att arbeta eller bli behandlade där.

Vilka stora möjligheter det finns att få det stimulerande och bra!

Med tanke på alla dessa möjligheter, är det då inte fantastiskt att se hur människor kämpar emot förändring, hur mycket energi man är villig att investera i att få fortsätta att ha det dj..ligt hellre än att pröva på något nytt?

Lycka till med nytänkande!

 

Er tillgivne

Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com

 

P.S. Tack Jan för att du vågat och visat att det går! D.S.

 

Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult. Driver egna företaget Företagsförädling Väst AB.

 

 

Senaste inläggen