Tvärtommodellen

Att tänka ”utanför boxen” eller som en del kallar det att tänka ”lateralt” är ett finurligt sätt att finna nya vägar för sin verksamhet. Här kommer en rad exempel som du kan fundera över.

Att tänka lateralt, rakt ut åt sidan, det vill säga att tänka nytt, innebär att du ska tänka alla de tankar du ännu inte tänkt… Det är här de nya och förhoppningsfullt kloka idéerna står att finna!
Gör ett försök och du kommer att finna att det inte är så lätt.
Speciellt svårt blir det om det gäller något arbetsmoment, tankar, handlingar eller annat som länge varit en del av din vardag.

Repetition motverkar nytänkande

Vad är det som gör det så svårt att tänka nytt? Svaret är repetition!

Repetition är ”all kunskaps moder” fick jag lära mig i skolan. Vad jag inte fick lära mig vara att repetition ger upphov till ett minnesspår i hjärnan. Var gång jag repeterar en företeelse grävs tankespåret allt djupare tills det blivit så djupt att det är omöjligt ”att se över kanten”. Det innebär att det blir näst intill hopplöst svårt att tänka nytt. Du fastnar i gamla tankar och beteenden vilket hindrar dig från att följa med utvecklingen och framför allt, du får svårt att utveckla något nytt och bli ledande!

Förtvivlen dock icke ni nyfikna! Det finns enkla hjälpmedel för er som vill vidare. Gör så här: tänk tvärt om!

Tänk tvärtom

Tänk på det bästa du har, gör, tänker. Vänd det upp och ned, bak och fram, ut och in och tänk ut något som är precis tvärt emot hur det är idag och fråga dig högt: Vilka är fördelar för mig, oss, patienterna om jag, vi gör tvärt om?

Några konkreta exempel som tjänat mig gott och som du kan fundera över. Hur vore det om du började att…

  • Preparera motsols under emaljen med ett fissurborr istället för att använda en diamant och börja på emaljytan.
  • Byta ut beröm mot att uttrycka tacksamhet när någon gjort något bra.
  • Ge tider på ojämna klockslag till patienterna, t.ex. klockan 10.23 istället för tjugo över tio.
  • Inte ge bonus för hög produktion utan att balansera den för kvalitetsbrister.
  • Inte konkurrera med pris utan med bemötande, service och omhändertagande.
  • Inte konkurrera med hög lön utan erbjuda delaktighet, möjlighet att växa i sin yrkesroll och ta ansvar för helheten när du ska rekrytera en ny medarbetare.
  • Vinna de anställdas hjärtan och hjärnor och inte bara köpa deras händer och tid med lönen.
  • Aldrig anklaga någon annan för en begången felaktighet utan endast uttrycka din egen känsla. Jag blir så ledsen när…
  • Inte fråga en patient som ringer ”vad heter du”, utan ställa frågan ”när var du här senast”?
  • Avsätta mer tid till möten om du önskar öka omsättningen.
  • Först tänka ut hur du vill arbeta och sedan trimma in det arbetssättet i de gamla lokalerna innan du ritar och bygger nytt. ”Form follows function”, ett citat hämtat från Jim Pride.
  • Aldrig fråga när en patient vill komma utan istället ge två tider att välja mellan.
  • Inte ta betalt för patientens uteblivande utan be om ursäkt för att vi uttryckt oss otydligt…
  • ”Sälja” hälsa istället för lagningar
  • Planera för önskad produktion istället för att använda tidboken till en köordnare.
  • Styra tidboken istället för att låta den styra dig.

Listan kan göras mycket längre men det lämnar jag åt dig. Börja träna genom att leta fördelar i exemplen du fått ovan och se om du förmår ändra tankesättet.

It is simple but not easy!

 

Lycka till!

 

Er tillgivne

Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com

 

Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult och driver det egna företaget Företagsförädling Väst AB.

Senaste inläggen