Hemsidan – din fasad utåt

www.jpgVarför hemsida?
Ja, svaret på den frågan är för många fortfarande inte självklart, men faktum är att man idag ofta missar kunder och möjligheter till kontakter om man saknar en hemsida. En hemsida behöver inte vara stor och avancerad, det kan vara allt från en informationsväg till kunderna till att förenkla din administration.
Du kan bespara dig många samtal och kontakter och i stället ge bättre service och kvalitet.

Tänk på ditt utseende på nätet
"Förr" räckte det med att många rekommenderade dig, en fin skylt på väggen och en annons på gula sidorna. Det var då det. Telefonkatalogen används inte alls i samma utsträckning som tidigare i sökandet efter tandläkare eller tandhygienist. Både yngre och äldre använder nätet! Idag behöver man därför tänka hur man ser ut på internet.

Representativ hemsida
Det viktiga är att sidan ser snygg och representativ ut; medicin och dental med sitt grafiska utsnitt, bil eller livsmedel har en annan image. Tänkbart är att ha välkomnande bilder från mottagning, väntrum eller reception, kanske inte just från mottagningen med borren "skjutklar".  Trevligt också med bilder på personal exteriöra bilder, vägbeskrivning och sist men inte minst kontaktuppgifter, telefonnummer ska helst finnas på första sidan.

Se till att man hittar
En snygg hemsida är inte mycket värd om man inte hittar till den. Därför skall du se till att du finns med i de rätta sammanhangen. Google kan vara ett sådant men även olika register, webbkataloger, patient portaler, etc. Förlita dig inte enbart till trycksaker eller pappersannonser. På webben är det länkar och sökord som är i fokus.

Annonsera på nätet
Om du annonserar med en så kallad bannerannons, uppmana till att klicka på annonsen och länka till lämplig undersida på din hemsida. Detta behöver inte alltid vara förstasidan. Du kanske annonserar om tandblekning. Gå då rätt på sak! Patienten har redan visat intresse för tandblekning och din klinik.

Domännamn
Skaffa ett lämpligt domännamn (till exempel www.tanddoktorn.se).  Ett eget domännamn kostar inte mycket per år. Har du inget kan du söka/köpa ledigt namn på ett webbföretag till exempel FS-data. Använd inte hotmail.com, telia.com eller någon annan allmän domän. Det ger inte så proffsigt intryck. Använd gärna webbmejl så kan du läsa din mejl var du vill.

Fokusera på innehållet
Det du skall fokusera på är innehållet. Hur vill du att patienterna skall uppfatta din klinik?
Titta på andra hemsidor men skapa en egen profil. Titta inte bara på andra tandläkare eller tandhygienistkliniker.

Välj ett enkelt program som du kan ändra i själv.
En programleverantör sa ”att deras program är så enkelt att chefen själv kan administrera det”. Idag behöver du inte vara någon ”dataguru” för att ändra och uppdatera innehållet på hemsidan. Vill du däremot ändra på layouten bör du anlita någon som vet vad han eller hon gör.

Håll dig till standard
Håll dig till standard så slipper du dyra utvecklingskostnader. Använd ett enkelt publiceringsverktyg/program t.ex. Joomla som numera finns gratis och är ett öppet verktyg med många användare

Stäng inte av telefonen!
En hemsida som har rätt design och sökbarhet, innebär förstås inte att man kan stänga av telefonen, men kontakten via nätet ger ytterligare möjligheter som inte ska underskattas, dessutom kan det ske dygnet runt.